måndag, december 07, 2015

Expatlife: Freshman och sophomore

Amerikansk high school är de sista fyra åren i den amerikanska skolan. Det är Grade 9, 10, 11 och 12. Men oftast säger man inte att någon är 9th grader, niondeklassare, istället använder man ordet freshman. "Our daughter is a freshman in high school."

Vad jag förstått på barnen så är high school ganska indelat och speciellt freshmen, de nya, ska veta sin plats. Även om de äldre eleverna känner nån freshman är det inte säkert att de hejar på dem i skolkorridorerna.

Eftersom kurserna på high school är ganska fria är det många kurser eleverna kan ta under vilket år de vill. I den kurs om Radio Production som Dottern har nu är hon den enda som är Freshman, tror det är två Sophomores och resten är Juniors och Seniors. Hon verkar ha tur för det är en mycket trevlig klass - hon tokgillar den - och hon är förvånad att även de "coola" äldre killarna faktiskt hejar på henne utanför klassrummet.

I matsalen är det indelat i olika, osynliga, sektioner så att de olika årskurserna mestadelas sitter för sig.

Sophomores är nästa årskurs, det är grade 10. Då är eleverna lite mer hemtama i skolan. Under sophomore year händer inte så mycket, det är ett ganska stressfritt år även om betygen såklart spelar roll. Men pressen är inte där att behöva topprestera. Ännu.

2 kommentarer:

Anne sa...

High School är verkligen en speciell tid, jag tror man har antingen positiva eller negativa minnen från den tiden. Själv var gymnasieåren de bästa under hela min skoltid, men jag vet många som känner precis tvärtom.
Jag kan inte låta bli att le då jag läser det du skriver om koder som vem som kan hälsa vem, det ÄR ju så, osynliga indelningar, vem som sitter var osv. I den åldern och den tiden av skollivet är det så. Men, men med de vuxna glasögonen på kan jag inte låta bli le lite och tycka det är lite gulligt... Haha, å andra sidan är det ju inte heller så att vuxenlivet på en arbetsplats alltid är dramafritt heller och utan osynliga kodeer. Tvärtom...
Din son är junior i år eller?
Skulle du säga junioråret är det tuffaste och mest stress i HS? Det beror säkert på inriktning men jag fick intrycket då Annika skrev mycket om HS att just sista året var mindre stress pga det är betygen från året innan man söker vidare på.
Första året, freshamn, säkert tufft för det är så mycket nytt. Första året i HS, bara en sån sak. Men sen Sophomore, som du säger, ett mer mellanår då inte så mycket händer. Man är etablerad i skolan men har nåt år kvar tills gå ut och den pressen som kommer sista åren.
Tänk vad stora dina barn blivit, jag minns när jag började läsa dig 2006 att de var småttingar.

eastcoastmom sa...

Våra kids trivs jättebra på high school. Dottern lyckas på nåt sätt navigera så hon är kompis med många, från alla grades! Hon är otroligt utåtriktad. Och ja, Junior year är tufft. Mera om det snart.