måndag, maj 05, 2014

Expatlife: Att bli lite amerikaniserad.

Det är hälsosamt att påverkas en del av sin omgivning. Att liksom acceptera och ta in och följa med strömmen där man bor. Nej man behöver inte bli exakt som alla andra, men att ständigt försöka simma mot strömmen tar på krafterna.

Första åren här i USA höll jag på att bli knasig på en del amerikanska företeelser, som snow days i skolan. Att skolorna stänger om det snöar mycket och vägarna inte är ordentligt plogade. Sånt finns ju inte i Sverige, eller på andra platser med mycket snö. Knasigt.

Men det där är en typiskt exempel på något jag inte längre blir lika upprörd över. Det finns många andra saker som man som svensk bara inte förstår sig på, men om man inte tar det med en klackspark blir man ju snart skogstokig. Och så kan man inte leva. Eller då är det dags att flytta tillbaka till Sverige, eller något annat land som passar en bättre.

Amerikaniserad. Anpassad. Lite i alla fall. Bra för sinnesfriden.

14 kommentarer:

Taina sa...

Håller med. Lagom anpassning.

Pia sa...

Kanner igen det dar, allt far tas med lite matta och fokusera pa det som ar viktigt. Annars blir man galen! Nu rycker man lite pa axlarna och mumlar "only in Dubai"... :)

hjarnfrys sa...

Skall bli spännande och se skillnader, men också lite otäckt, tänk om jag inte trivs alls....

Om en månad smäller det och vi flyttar till Florida.

Go' tisdag.

Desiree sa...

Jag tror man behöver förändras lite och kunna följa strömmen för annars så lyckas man aldrig anpassa sig och trivas i sitt nya land. Man får inse att det inte finns rätt eller fel sätt att göra saker och ting bara olika och annorlunda sätt.
Nog hann vi bli lite amerikaniserade under våra fyra år i södern. Inget man märkte direkt förräns vi försökte oss på att flytta hem. Men man kommer alltid att vara svensk och det ska man så klart också värna om att behålla en portion av sin svenska identitet. Finns saker i Södern som jag insåg att jag aldrig riktigt skulle förstå mig på som hur viktig religionen var, en hel del av politiken och hur man såg på vapen och andra känsliga ämnen.

Annika sa...

Absolut. Skriver under. Med åren lär man sig att det bara är annorlunda, och inte knäppt eller fel.
Snödagar, ja dem har jag en helt annan förståelse för numera. Retar mig inte på dem längre (jo, ibland, då skolan stängde för kylan två ggr i vintras...höhö).
Visst måste man anpassa sig, annars kan man inte leva i ett nytt land, iaf blir man väldigt begränsad.
Sen tar det tid att landa, mkt längre tid än man tror innan man flyttat.
Det är som om man måste gå igenom en liten skärseld innan man kommer ut, lite klokare, på andra sidan :-)

eastcoastmom sa...

Jag var också ganska lugn i vintras, utom sista snödagen, den var helt onödig!

eastcoastmom sa...

Visst finns det grejer jag aldrig kommer förstå, men man måste ta det good with the bad!

eastcoastmom sa...

Du ska se att det blir bra med flytten!

eastcoastmom sa...

Eller som vi brukade säga i Brasilien, coisas do Brasil...

Gabriella Kruger sa...

Du är klok som en bok du! Man måste ju faktiskt ta seden dit man kommer eller hur?! Har i princip sagt upp bekantskapen med en av mina kusiner för att jag blev "påhoppad" då dottern inte använde skyddsväst när hon rider. I Sverige har man väst i Sydafrika inte! Här har dom västar på elitryttare men inte barn. Klart vi kan köpa en väst i Sverige till henne men som sagt, vi tar seden dit vi kommer. Man kan inte vara så svensk jämt. Då kan man ju som sagt var lika gärna bo i Sverige!

Annika sa...

True dat!! BRA sagt!

Anne sa...

Instämmer till fullo, bra sagt!!

Anonym sa...

Det här med snow day har jag läst i flera andra bloggar om svenskar i USA. Jag tänker då direkt på det praktiska, hur gör föräldrar som jobbar och barnen inte kan vara hemma själv? Kan man då bara ta en snow day från jobbet? Hmm... sånt funderar jag på :)

Hälsningar Annica (en ny läsare som har följt din blogg ett tag)

eastcoastmom sa...

Det finns inga betalda snow days att ta ut för arbetande föräldrar, de får ta av dina semesterdagar eller personal days, som är typ sjukdagar (som man bara har några bergränsade varje år)... Det är tufft.