onsdag, januari 18, 2012

Surprise i bröddisken

Foto via iPhone

Att man kan hitta supergott grovt nybakat bröd på Carrefour, det trodde vi aldrig när vi flyttade hit till Madrid.

Södra Europa trodde jag bara betydde vitt bröd av olika slag.

Och visst ser jag att det folk mest verkar köpa är olika sorters baguette. Vilket vi gillar. Också.

På Carrefour finns flera olika bröd bakade på grova brödsorter. Tunga bröd. Bröd med smak. Färska bröd som bakas i liten skala i butiken. Om jag handlar när butiken öppnar vid 9 är brödet ofta fortfarande lite varmt.

Mmmm.

10 kommentarer:

Desiree sa...

Tummen upp för sådana finfina brödfynd i butiken. Underbart att det till och med är varmt när det inhandlas.
Kram!

Brysselkakan sa...

Inser att det är helt klart skillnad på Carrefour hos er och hos oss... här lyser det grova brödet, de med olika mjölsorter men sin frånvaro och jag bakar själv på mjöl som maken får släpa hem från Sverige. För även de grövre mjölsorterna saknas här.

eastcoastmom sa...

Desiree:
Bättre bröd än det vi köpte i Connecticut!

Bryssel:
Och det är riktigt riktigt bra bröd! Brukar variera mellan tre olika sorter, alla jättegoda!

anna of sweden sa...

Carrefour. Åh, nu blev jag Portugal-nostalgisk!

Hanna sa...

Åh jösses vad jag blir avundsjuk!! Grovt bröd är en av de vardagsgrejer jag saknar mest. De grövsta sorterna som finns här kallas "svart bröd", men är i princip lite mörkare rostbröd... (hmm, antagligen har de lagt till mörk sirap i receptet). Alla säger till mig att grovbröd finns, men jag har inte sett något på mina 16 år här. Har du möjligen några brassetips? I São Paulo finns ju det mesta...

eastcoastmom sa...

Hanna:
Tänk på att det var 10 år sen vi bodde i SP, men vi bodde bara några kvarter från Casa Santa Luzia i Jardins, så där handlade jag oftast. Där finns det mesta! Mycket "importada" !!
http://www.santaluzia.com.br/

Anneli i Madrid sa...

Det är lite roligt, för jag som har bott här i Madrid i 13 år, sitter och nogsamt antecknar alla dina tips! Vare sig det gäller frisörer, tandläkare eller trevligt bröd!!

eastcoastmom sa...

Anneli:
Du måste skoja! vad gäller Carrefour kan det kanske skilja mellan olika butiker, vi bor närmast den i Alcobendas, så där handlar jag.

Anneli i Madrid sa...

Nepp, skojar inte!! Men det kan faktiskt vara så att affärerna runt om Alcobendas, Moraleja har lite mer internationellt anpassat utbud. Jag ska kolla mitt lokala Carrefour nära Goya i morr'n. Kanske kan jag snoka upp lite kesella också, om jag har tur ...Annars blir det en tur till Carrefour och Sanchez Romero i dina hoods till helgen.

Hanna sa...

Tusen tack för tipset - ska absolut dit och spana nästa gång vi åker in till SP!!