torsdag, januari 22, 2015

Dålig sömn

Sover dåligt. Flera nätter nu har jag sovit så sanslöst dåligt. Som vanligt somnar jag snabbt, men vaknar efter några timmar. Och sover. Och vaknar. Och ligger vaken. Frustrerande. Går omkring som i en dimma på dagarna. Men jag vet att det är övergående. Jag är en periodare vad gäller sömnproblem.

Syskonkärlek. Ikväll har barnen varit så såta vänner, nu när läxorna är klara sitter de och skrattar framför tv:n tillsammans. Har twerking tävling (Jag vet! Var få de allt ifrån?) Gullar med katterna. Det är kul att de gillar varandras sällskap. Så är det såklart inte alltid (de är ju tonåringar).

Det här med sömn. Förresten. Sonen kom hem onsdag efter skolan, efter indoor trackträningen, och sa att han kände sig konstig. Han såg som i dimma. Efter middagen ville han lägga sig och vila en stund. När jag kollade honom efter 40 minuter var det svårt att få honom att gå upp. Hm... Faktiskt så gick han sen och lade sig för natten innan sju för att han inte mådde bra. Nu på morgonen vaknade han jättepigg efter en natt med 10.5 timmars sömn. Där ser man. (det tar tydligen på krafterna att åka skidor i Utah några dagar!)

Talking AP-courses. Kurskatalogen för nästa år i high school har kommit och det är mycket att tänka på. Eftersom Sonen kommer vara Junior, funderar han på vilka AP-kurser han skulle kunna ta. Vilka han KAN ta och skulle klara av. AP är egentligen collegekurser och jag tycker det är hysteriskt att läsa på högskolenivå redan i high school. Men spanska är helt klart något han både vill göra och skulle klara av, så vi hoppas han får ta det som Junior. Dottern kommer välja Spanska Honors första året på high school, till hösten, så förhoppningsvis kör hon samma spår vad gäller spanska.

4 kommentarer:

Lotta K. sa...

Jo, fast amerikanska college kurser är inte alltid detsamma som svenska högskolekurser :) Två av de fyra åren på college är ju en massa allmänt, sånt som klaras av på svenska gymnasier. Fast jag håller med dig, i princip. Att känna sig tvingad att göra mer hela tiden är kanske inte så himla bra...

Marina sa...

Det där med sömn är något som jag just nu lider brist på. Det där med att ställa om tiden blir jobbigare och jobbigare för varje resa, kämpar fortfarande förtvivlat med att intala kroppen att jag har lämnat Sverige...

Annika sa...

K läste IB, ännu mer krävande. Det är tufft för dem, och sen känns college ganska lätt då de väl kommer dit. Särskilt en del klasserna (absolut inte alla). Det är väl lite som Lotta ovan skriver. men som tur är finns det ju olika nivåer i HS, det finns verkligen ngt för alla. Ingen ide att läsa för svåra spår på HS. Trevlig helg.

Anne sa...

Alla spår, nivåer och kursval på high school är mig en gåta....det verkar så förvirrande men jag antar att när man är mitt i det så klarnar det och man sätter sig in i det.
Sömnproblem är jobbigt, jag hade själv en period tidigare den här månaden då jag sov dåligt. Men som du säger, det är övergående.