måndag, november 03, 2014

Expatlife: Dresscode på skolan

Dresscode, eller klädregler, funderar på om det ens finns på svenska skolor? Här på den amerikanska skolan finns en dresscode, men den är inte så strikt. Mest sunt förnuft. Inte för korta shorts eller kjolar. Utmanande urringat. Inga tröjor med tryck som kan verka stötande.

På den brittiska skolan i Madrid fanns en mycket strikt klädkod, alla hade skoluniform och svarta skor. Nagellack var förbjudet. Inga stora smycken.

Utom sista året. Sistaårsstudenterna behövde inte bära uniform och verkade inte ha nån klädkod heller. Särskilt tjejerna hade kläder som jag ofta funderade över, superkorta kjolar, höga klackar. Mycket hud som visades upp. Det var som om de efter alla år av uniform inte hade koll på normal klädsel längre utan klädde sig som om de skulle på nattklubb.

Nja tyckte jag.

Speciellt på Middle School här har jag upplevt att skolan försöker få eleverna att hålla sig till klädreglerna. På High School är det lugnare, inte lika strikt.

Jag har haft långa diskussioner med svenskar i Sverige om det här med att skolan har en dresscode. De är helt oförstående. Jag är fullkomligt förstående. Man blir sin omgivning efter ett tag, antar jag, och gillar läget.

5 kommentarer:

Annika sa...

Jag hade heller aldrig ngt emot dress code på skolan. Det var sunt förnuft, som du säger. Tycker det är ganska bra tom att de har dress code. Precis som du tyckte jag det var strängast på MS, men det gällde nog egentligen allt. HS är onekligen så mkt friare på alla plan.

Victoria sa...

Isak på HS får ha (nästan) vilka kläder som helst, men inga trasiga kläder eller tröjor och liknande med stötande tryck (vapen, knark, rasism osv). Elias som går sista året på MS fick iår ha jeans - vilken lycka!

Desiree sa...

Jag tycker det är enbart positivt med dress-code i skolan. Jag gick på Amerikansk skola i Nicaragua då jag var tonårig och där hade vi skolunifrom som bestod av vit skjorta och blå byxor eller kjol (för tjejer). Man fick inte ha shorts och man fick inte ha för korta kjolar. På gymmet i Alabama fanns det till och med dress code för tjejer som tränade. Man fick inte ha en topp som var alldeles för kort. Man fick inte träna i bara linne som slutade nedanför brösten. Kan vara skönt med dresscode så slipper man hetsen med märkes kläder och coola innekläder som barn kan känna ett tvång att ha för att bli rätt. Man slipper också fundera på vad man ska ha på sig varje dag eller bråk mellan föräldrar och barn om vad som är lämpligt att ha på sig. Tummen upp för dress code i skolan.

Anne sa...

Jag tycker också det är enbart positivt, tummen upp för klädkod. Som du också säger, mycket verkar ju handla om sunt förnuft men bra att man ändå har en regel om vad som gäller så man har rätten att kunna hänvisa till regeln om det finns barn som t.ex. går med tröjor med stötande tryck och sånt.
Man blir verkligen sin omgiving efter ett tag, som du säger. Märkligt det där, vissa saker smyger sig på utan att man knappt märkt det men sen vi diskussioner med andra kan man reflektera över det och komma på sig själv att tänka annorlunda och att man nog helt och hållet accepterat och anpassat sig till x och y.

Sara (Skutevik) sa...

Här i Dubai är det skoluniform som gäller. Jag och även barnen tycker att det är perfekt, aldrig några diskussioner på morgonen ang. klädval. Några gånger om året är det muftiday och då är det alltid svårt att välja vad man ska ha på sig tycker dom.