måndag, september 22, 2014

Expatlife: Att baka svenskt

Nä jag har inte fått spel, har inte bakat semlor i september. Ville bara illustrera vad jag menar med att baka svenskt.

För mig är det jätteviktigt att barnen, och vi som familj, fortsätter den tradition vi har hemifrån med en del hembakat. Svenska smaker som semlor, jordgubbstårta med massor av grädde, rabarberpaj och kanelbullar. En av barnens och Ironmans favoriter är förresten mjuk pepparkaka.

Vanligt svenskt vaniljsocker och såklart pärlsocker är numera nästan det enda jag köper med när vi besöker Sverige. Alla andra ingredienser kan jag hitta utomlands. Har faktiskt börjat baka med torrjäst eftersom det alltid finns, färskjäst finns men är ibland slut i affären.

Sen upptäcker man ju att en del typiskt svenska saker inte är så unika. När vi bodde i Tjeckien åkte vi några gånger till Tyskland för att handla, då hittade vi tyskt pärlsocker!

Ikväll när jag för första gången i mitt liv - skandal, jag vet! - bakade en toscakaka och Dottern smakade på smeten kommenterade hon direkt, "det smakar som nåt mormor eller farmor skulle baka".

Då blir man glad som utlandssvensk.

4 kommentarer:

Annika sa...

Vad härligt med allt ni bakar. Jag gör inte det. Är det ngn som bakar här är det Karolina, men hon är ju inte hemma nu...
Älskar att vara hos min kompis Lotta, hon är som du, bakar allt. OCH mkt svenskt. Love it!!!! Har även en annan svensk kompis här som är mkt duktig på att baka, men för mig blir det inget bak :-(
Jag köper också alltid vaniljsocker hemma, och pärlsocker. IKEA brukade ju ha det, men inte längre.
Fortsätt baka!! I WISH!!!!!!

Desiree sa...

Ja att bevara sitt hemlands traditioner och arv är viktiga. Baka och laga vissa svenska rätter känns viktigt liksom att försöka fira och bevara svenska högtider. Vaniljsocker kan jag tänka mig att man faktiskt kan sno ihop själv möjligtvis genom att blanda vaniljkrydda i pulver form med florsocker. Pärlsocker köprer jag antigen i Sverige eller på IKEA. . I Södern fanns det aldrig färsk jäst så jag fick också baka med torrjäst där. Men det funkar ju bra. Älskar nybakat. Gillar att baka det är rogivande och sedan doftar ju hemmet så himla gott efter.
Kram!

eastcoastmom sa...

Jag gillar ett baka! Och jag är så glad att Dottern också gillar det, och dessutom är hon bra på att baka!

eastcoastmom sa...

Precis, det är nästan som meditation att baka! Och doften!!!!