torsdag, september 12, 2013

Morgonhumör

Morgonhumör. Tonåringar har ju ett speciellt morgonhumör, allt som oftast. Så också Sonen, som ju fyllde 14 i maj. Det ska vara tyst och mörkt på mornarna tycker han. Allt man får göra när man väcker honom är att säga "godmorgon", inget mer, då är det för mycket ljud. Sen aktar jag mig för att säga nåt mer - fast oftast måste man påpeka att "klockan den går..." - innan han ätit frukost. För efter mat blir hans humör några snäpp bättre.

Tillbaka till skolan, the Spanish way. Det absolut viktigaste i matväg för spanjorer är den spanska skinkan, jamon. De större mataffärerna har hela avdelningar där det säljs jamon i massor, både skivad och hela. Vi hade väldigt kul åt det här på Carrefour, extraerbjudande om att köpa en hel skinka inför skolstart.

Barcelona. Imorgon hämtar jag barnen tidigare i skolan och så tar vi snabbtåget till Barcelona! Ironman är redan där och vi ska träffa vår mexikanske Miami-vän över helgen. Så kan vi bocka av ytterligare en spansk stad.

7 kommentarer:

Martina sa...

Tycker det är mycket man maste tänka pa med tonaringar (eller to be's), inte bara morgonhumöret!

Ha det sa bra i Barcelona!
Kramar

Anne sa...

Barcelona har jag hört mycket om. Ser framemot höra mer vad du tycker!

Desiree sa...

Imponerande dessa skinkor. De är ju väldigt gott också. Har varje spanskt hem alltid en stor skinka hemma? Förvarar man den i rumstemperatur antar jag och inte i kylen.
Låter väldigt nice med en helg i Barcelona. Vi drar som sagt till La France och kör Burgundy wines.
Kram!

Bodil sa...

Det ska bli intressant att se hur Matilda blir som tonåring.
Kul att ni ska till Barcelona, ha så jätte kul.
Kul med skinkan, haha
Kram Bodil.

Cari sa...

Har alla spanjorer en skärmaskin? Eller hur får man annars till de tunna skivorna av skinkan?

Barcelona är en helt underbar stad med Gaudis häftiga hus, Picassomuseet och havet.

Önskar er en härlig helg.

mammas machete sa...

Här i Colombia kör man kampanjer med små påsar godis, småkakor och mini-läskflaskor inför skolstart... då är spansk skinka både godare och nyttigare :). Trevlig helg!

Familjeniguildford sa...

Jag tror jag ska 'Copy and Paste' avsnittet gällande morgonhumör och lägger i min egen blogg ;)

Melanie