torsdag, april 25, 2013

Torsdagslista

Födelsedagar coming up. Barnen fyller år den 12:e och 15:e maj och jag har ingen aning om vad jag ska köpa till dem. Faktiskt vet de inte själva vad de önskar sig. Detta är nog största i-landsproblemet av dem alla...

Nya skolbyxor. Har köpt nya skolbyxor till Sonen som dels växt så han behövde nya, men han ville inte använda de grå byxor jag köpt i USA för "de är fel grå färg" tydligen. Det verkar vara viktigt att smälta in och vara som alla andra för den här tonåringen. Men det är svårt. "Jag syns så mycket med mitt blonda hår, om jag har byxor som är ljusare grå än alla andras så ser jag ännu mer annorlunda ut" tyckte han. OK, jag förstår, så det blev nya byxor trots allt. (inte för att han smälter in för det, här...)

Hur tänkte dem här...? Huset vi hyr är inte ens 15 år gammalt men vad gäller antalet eluttag skulle det lika gärna kunna vara byggt för hundra år sen. Alla eluttag i väggarna är singlar, alltså uttagen är inte dubbla - för två lampor/apparater - utan det är ett uttag. Funkar dåligt med alla lampor, datorer, mobilladdare och allt man behöver nuförtiden. Vi har investerat i många extrauttag från IKEA, sålunda.

Glasögon på vift. Dotterns glasögon som hon behöver enbart för att se på långt håll - som på bio eller se vad läraren skriver på tavlan i skolan - är på rymmen. Jag tycker att jag letat överallt. Hon har frågat efter dem i skolan, och letat såklart. Men vi ger inte upp.

Bloggtrend: centrerad text. Många bloggar, faktiskt en del av de mest besökta bloggarna i Sverige har centrerad text. Troligen är jag miljöskadad eftersom jag jobbat med böcker och tidningar, men jag har supersvårt för att läsa centrerad text. Det funkar inte. Läsbarheten är inte bra. Alls. Centrerad text är till för grattiskort på max fyra rader. Please trust me on this one.

12 kommentarer:

Sirpa sa...

Hej! Hittade hit genom en gemensam bloggvän! Har kollat runt hos dig och gillar din blogg (lite allt möjligt:) Önskar dig en skön kväll!
Kram Sirpa♥

Gabriella Kruger sa...

Håller med! Centrerad text = obra! Svårt att läsa och fult!

Anonym sa...

Håller helt med om centrerad text. Jag följde en blogg som hade det, men jag gav upp, trots att jag gillade texten, för det blev för jobbigt att läsa.

eastcoastmom sa...

Sirpa: Välkommen hit!

Familjen Kruger: Precis...

Familjen Lalloo: Jag kämpar vidare med en del av de centrerade texterna, men men...

Anonym sa...

Godkväll,
angående det du skrev om födelsedagspresenter. Vi har vid något tillfälle känt precis som du beskriver och har då gett födelsedagsbarnet "överraskningsresa" i present. Lillebror fick resa till Liseberg med övernattning och Storebror resa till Stockholm och besök på tekniska museét. Det var jätteuppskattat!
Kram Jennie

Desiree sa...

Jag har också svårt för centrerad text. Hoppas det är en trend som snart går över. Kul med födelsedagar men alltid lika knepigt att komma på bra presenter. Speciellt svårt om de båda fyller år så tätt. Ha en fin fredag eftersom det är ganska sent då jag sitter och läser detta.
Kram!

Susanne sa...

Hoppas ni hittar glasögonen. Kan de vara på hennes aktivitet?
Vi har två födelsedagar också i maj. Straxt före era. Inte lätt.
Det måste vara trendigt med centrerad text, varför annars undrar man ju.

Mrs Oikari sa...

I trust you on that one! Hatar centrerad text på långa texter. Använder det dock på våra miniskyltar i butiken. Med max tre rader.

Martina sa...

Ja det är verkligen ett stort i-landsproblem när alla barn redan har allt och man inte vet vad man ska hitta på längre. När 10-12 åringar redan har allt och inte ens vet själva vad de ska önska sig när de fyller år.... vi har samma problem.
Kramar

Marina sa...

Jag håller absolut med om att det är jobbigare att läsa centrerad text som löpande text. Och visst är det ett i-landsproblem det här med presenter, befinner mig lite i samma sits inför maj månad. Ha en bra helg!

Annika sa...

Håller total med om texten.
Jag slutar läsa.
Orkar ICKE.
SÅ jobbigt när det går trender i sånt här.

MÅ glasögon dyka upp!!!

eastcoastmom sa...

Vad skönt att det inte bara är jag som får eksem av centrerad text...