torsdag, februari 28, 2013

And it´s Thursday again!

Torsdag betyder punktform. Here goes:

Snö i Madrid! Igår snöade det såpass på förmiddan att det hann bli vitt på marken. Sen smälte det bort raskt igen, men ändå. Idag har det småsnöat men mest regnat. Så javisst, det snöar ibland här men det är inte ofta och inte beständigt.

Förkylningstider. Borde inte klaga, och jag konstaterar bara att vad vi klarat oss bra ändå. Det är väl det att barnen är äldre nu och att vi är ganska fanatiska vad gäller handtvätt. Jag tror att min förkylning vände inatt, jag gick och lade mig och somnade som en klubbad säl vid åtta på kvällen. Märkte inte ens att Dottern satt typ en meter ifrån mig och kollade nån film på min dator. Vaknade just innan väckarklockan ringde strax efter sex på morgonen och idag är jag helt klart piggare. Dessutom: svenska Nezeril is da shit! Efter att ha provat nässpray i Brasilien, USA, Tjeckien, Spanien och så köpte vi i London i höstas, spelar ingen roll, Nezeril är bäst. Konstigt. Man tycker det borde vara samma överallt numera, men icke.

Spanskt mode. Jag tror jag börjar vänja mig så smått. Men bara så smått. Två märken jag sneglar på är väskor från Bimba & Lola och Purificacion Garcia. Sen gillar jag Zara, förstås.

Skoluniformer. Först tyckte jag att det var ganska jobbigt. Men nu gillar jag det och faktiskt barnen också. En sån frihet att inte behöva tänka på vad kidsen ska ha på sig. Inget snack eller gnäll. Aldrig nån favorittröja som är smutsig. Att uniformen i barnens skola är snygg i jämförelse med andra skoluniformer jag sett här i Madrid gör ju sitt till. Dessutom sparar det faktiskt pengar, det är ju bara på helgerna barnen behöver vanliga kläder. Jag tycker det ser så snyggt ut när man ser en armé av skolbarn i blå kavajer påväg till skolan, can´t help it.

Länkkärlek. Alla roliga, intressanta, för det mesta glada expattjejer med bloggar världen över. Ni vet vem ni är. Love ya all! (kolla gärna länklistan här på bloggen - saknas nån? jag lägger gärna till fler!)

12 kommentarer:

Gabriella Kruger sa...

Du har inte med mig! ;)

Och håller med angående skoluniformerna. Vi har oxå tur att båda våra ungar har snygga uniformer. Det finns ju helt klart en del riktigt fula. Till och med 17-åringen tycker om att ha skoluniform. Han har helt kommit av sig när det gäller alla märkeskläder och måsten som fanns i Sverige. Sååå skönt!

Desiree sa...

Skönt att din förkylning klingat av. Jag hoppas på att min också ska ge med sig. Utan just Nezeril skulle jag aldrig fixa en förkylning. Får panik om jag är täppt i näsan då jag ska sova. Tvätta händerna kör vi med som mantra i det här hemmet också. Jag tror det är bästa sättet att slippa bli sjuk för ofta.
Jag hade själv skoluniform då jag gick på Amerikanska skolan i Managua,Nicaragua och tyckte det var helt ok. Det har ju absolut sina fördelar som du säger med att det spar utgifter på andra kläder och att dina kids hela tiden vet vad de ska sätta på sig under veckan i skolan.
Jag älskar också alla härliga bloggar runt om i världen. Du får gärna lägga till mig på listan nu när jag flyttat utomlands igen.
Kram!

eastcoastmom sa...

Nu är du med på listan!

Anonym sa...

Tänk vad skönt det är med skoluniform! Att slippa alla bråk om vad man ska ha på sig, vad som är rent/smutsigt, vilket märke man måste ha på kläderna osv!

Mina tjejer har haft någon form av uniform sen dom började 2sGroup och blir mörkrädd när jag tänker på hur varje morgon skulle se ut utan uniformer...

Kram
Sofia i Aberdeenshire

Hanna sa...

Aaah, I löööv skoluniformer! Den brasilianska varianten är dessutom väldigt avslappnad och bekväm - shorts eller mjuka långbyxor och t-shirt. Inga strikta kavajer här inte! :)

Charlie sa ... sa...

Härligt inlägg!

Tänk att ni fick lite snö. Skönt att ni klarat er hyfsat bra i dessa förkylningstider. Tack för tipset med Nezeril!

Och länkkärleken - dito!

Kram

Anonym sa...

Jag känner precis som du när det gäller modet här i France. Tur att Zara och H&M finns :)
& Nezeril gäller här med. Franska varianten är hemsk!!!
Jag hade gärna haft uniform i skolan, vilket tjafs det är här ibland då...
Tur att det finns så många bra expatbloggar att följa, tack själv!
Ha en härlig helg!
Kram

Victoria sa...

Jag var först lite tveksam till skoluniformer (bodde en period i UK och vissa uniformer där var inte att leka med...) men här kan de ha tenniströja i vilken färg som helst, bara det är en solid färg (inga mönster, ränder osv) och nästan vilka byxor som helst utom jeans eller mjukisbrallor. Killarna är nöjda och det är så skönt att oroa sig för att de ska bli retade för att de inte har de senaste och dyraste märkena...
Kram och trevlig helg!

Annika sa...

Förstår att det där med skoluniform inte är dumt.
Att det verkligen har sina fördelar.
Förstår också att du snabbt vant dig vid det.
Tänk vad mkt mindre press det blir för eleverna på detta sätt klädmässigt.
Som du vet är det ju helt fritt vad gäller kläder på Public Schools i US.
Eller ja, vad vet jag, men iaf i VA.
Så nezeril är så bra alltså?
Jag överdosewrade på nässpräy för många år sen och jag var täppt i näsan en hel höst då jag vande mig av.
Sen dess har jag inte använt nässpray övh.
PÅ din länklista finns det många bloggar jag inte upptäckt. Ska kolla in de tjejerna.
TACK själv för fin blogg!!!
Kram!!

Anonym sa...

Jag är inte med på listan! ;-)

Jag önskar att mina Grabbar kunde ha skoluniform. Att alla har likadana kläder och inga diskussioner om vem som har flest och snyggast märkeskläder är ju en bonus att slippa.

eastcoastmom sa...

Mera länkkärlek till folket!
Kramar allihop

Anonym sa...

@annika
uniform pa public school i Florida.
GIllar det mycket da jag var mycket tveksam till det i borjan.
vit/rod/bla/gra tennistroja och bla/beiga/svarta byxor, mycket enkelt.