torsdag, november 08, 2012

Spanish Holidays

Det är torsdag, fast här känns det som fredag - mera om det strax - så jag kör en lista. Precis som Desiree.

La Almudena. Imorron är det La Almudena, helgdag för Madrids helgon. Det är alltså en lokal helgdag, resten av landet har vanlig fredag. Barnen är lediga från skolan och Maken jobbar inte. Dottern har en kompis här för en sleepover, så glada och fnittriga!

Lacrosse i regn. Igår hade Sonen lacrosse i ösregn, no problems tyckte spanjorerna, att jämföra med amerikanerna som alltid ställde in träningar för dåligt väder. Eller hot om dåligt väder.

Svensk tonårsbok på spanska. När jag letade böcker till barnen idag på Carrefour, såg jag den här av svenska författare. Den är för komplicerad för kidsen att läsa på spanska ännu. Jag har köpt den på engelska till dem, men tvekar att ge dem till Dottern, hon är nog för ung ännu. Och för lättskrämd.

Kamratposten som svenskalektion. Barnen får Kamratposten av farmor och farfar och den har gjort under för speciellt Dottern. Hon läser nu riktigt bra på svenska! Det gillar vi. Mycket.

6 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Å kul att se att Cirkeln är översatt till Spanska! Jag har läst den och gillar den. En väldigt bra tonårsbok om man gillar lite övernaturliga saker och lite skräck. Men mycket av historien är baserat på relationer. Mellan huvudpersonerna och där kan man liksom känna igen sig även om det handlar mycket om lite "stereotypa" personligheter. men som sagt det är en bra och spännande tonårsbok!

Charlie sa ... sa...

Och jag tycker om Kamratposten, den läste jag som barn!

Kram

Desiree sa...

Trevligt med långhelg. Jag tänker att jag borde försöka läsa lite mer på spanska. Kanske borde jag försöka få tag i några ungdomsböcker som inte är allt för svåra eller komplicerade för att öva mig mer på spanskan.
Kamratposten minns jag att jag läste som ung och gillade mycket. Vilken bra idé och present till barnen.
Trevlig helg.

Hanna sa...

Åh, älskar KP! Min äldsta dotter får prenumerationen av sin mormor och morfar, och det är jubel varenda gång tidningen kommer. Dessutom är det lite kul att hon får den hit till BRasilien, och att både kusinerna i USA och i Sverige också prenumererar - tre världsdelar, samma tidning!

Annika sa...

NI var många som skrev i punkt igår, inte bara du och Desiree :-)
HIHI!!
Själv gjorde jag det inte, skärpning. HAHA!!
Cirkeln har jag köpt. Men inte läst. Tror den är skitbra!!
Men kusligt övernaturlig.
KP fick K av sin mormor och morfar fram till i fjol (nu är det frida iställlet) men hon älskade sin KP. Det är en toppentidning!!
Kramar!!

eastcoastmom sa...

Saltis: Tror Dottern kommer gilla The Circle jättemycket, om ett tag, hon är för ung ännu.

Lotta: KP is da shit!

Desiree: Jag lärde mig jättemycket engelska när jag som 15-åring började prenumerera på amerikanska Seventeen. KP är verkligen bra, en no-nonsese tidning.

Hanna: För våra barn som aldrig bott i Sverige är KP super, dessutom känns den alltid aktuell!

Annika: Vi borde kanska starta en punktform-klubb! Jag vill att sonen läser Cirkeln, han skulle våga och gilla den, men han tror det är en tjejbok.