tisdag, april 05, 2011

Några timmar hos tandkirurgen

Ringde till Sonens skola och anmälde honom som hemmavarande idag på morgonen.

Orsak: kirurgi

Sedan igår kväll har han varit fastande enligt direktiv från tandkirurgen. Och väl i tandläkarstolen fick Sonen en massa bedövning, för det behövdes. Lustgas, intravenös bedövning under hela behandlingen och många bedövningssprutor. Den sista bedövningen var en otäcking enligt kirurgen, de flesta vuxna gråter när de får den.

Inte pip sa han, Sonen. Inte att han klagade eller verkade det minsta rädd eller orolig.

Sen fick jag gå ut ur rummet.

Det kan bli lite messy och se otäckt ut, inte så bra för föräldrar att se på.

Vad kirurgen gjorde: lossade på den framtand som vägrar komma fram, som sitter högt upp och felvinklad. Drog ner den en cm eller så och fäste en liten kedja på tanden och i tandställningen. Nu hoppas vi att tanden kan dras ner och på plats.

Efteråt ett besök hos tandregleraren som ville se hur det såg ut och godkände.

Ikväll ringde tandkirurgen och frågade hur Sonen mådde. Jo tack, han verkar må prima.

Det är nog mest hans mamma som är lättad över att det här ingreppet är över...

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Oj vilket ingrepp! FÖRSTÅR att DU känner som du gör! Hu! Jag har själv opererat tänderna men då var jag ju typ vuxen. Hoppas nu att sonen snart har sin framtand där den ska vara och att läkandet går bra!
Kramar!!

eastcoastmom sa...

Tanden satt alltså strax under näsan, vilket är mkt långt upp. Ser bra ut idag, inget svullet. Han är tuff, vår kille.

Arsouille Team sa...

Ja usch, jag fick heller inte vara med. Hur länge ska han nu gâ till tandregleraren? Jag var med min son i tisdags och de börjar med honom först i juli. De ska dâ fästa kedjan pâ tandställningen. Räkningen har jag redan fâtt; 16 000 kr.