fredag, februari 13, 2009

Pris som årets värsta mamma?

Tänk er följande: du väcker nioåringen och kollar tempen, ingen feber, han är inte varm, men trött och vill såklart inte till skolan. Det är ju ganska avkopplande att vara hemma och slappa på dagarna har han nu upptäckt. Men mamma tvingar upp honom och han piggnar faktiskt till och skuttar iväg mot bussen tillsammans med lillasyster.

Själv springer du en milrunda i det fantastiska vårlika vädret.

Medan du duschar har barnens Doktor ringt och lämnat meddelande på telefonsvararen, med provresultaten från igår: Influensa typ B.

Notera att detta inte är den allvarligare formen av influensa, som heter influensa typ A. Men om man vaccinerar mot influensa funkar vaccinet mot båda typerna. Influensa B brukar betyda feber i tre dagar och huvudvärk, typ, precis vad Sonen hade.

Och han är i skolan och är - enligt de uppgifter jag hittade på internet - fortfarande smittsam. Upp till en vecka efter han verkar frisk.

Hualigen.

Jo han verkade ju frisk och har inte haft nån feber på ett dygn men nu är han i skolan och smittar alla sista skoldagen innan februarilovet.

Jag funderade ALLVARLIGT på att hämta hem honom, men jag gjorde faktiskt inte det.

Nu känner jag mig sjuk. Somliga straffar Synden direkt.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Men faktiskt, om du inte tagit honom till doktorn utan bara trott att det var en vanlig förkylning, och om du inte googlat influensa B, så hade du gjort precis det rätta, dvs hållit honom hemma en dag feberfri och skickat honom till skolan när han verkade pigg. Så jag tycker inte du ska vara för hård mot dig själv, barn smittar varandra hela tiden och du gjorde ditt bästa! Hoppas du håller dig pigg i alla fall! Och har ni springbreak redan, eller menade du bara långhelgen!? Vi har inte vårt lov förrän i april :-(. Kram!

eastcoastmom sa...

Pratade med en mamma för några dagar sen vars dotter hade feber och huvudvärkk två dagar, sen skolan igen. De var inte hos doktorn, vem vet, tjejen kanske hade influensa B...

Men jag har dåligt samvete i alla fall.

Vi har winterbreak en vecka nu och sedan springbreak en vecka i april. Jag vet att en del privatskolor istället har två veckor, kanske i mars? Alla skoldistrikt och stater verkar göra lite olika.