onsdag, oktober 10, 2007

Varannan onsdag kan hon leka

Här i USA läser jag en del om att barn har alldeles för mycket aktiviteter utanför skolan. De har ingen fritid att bara vara. Och det stöter jag på ganska ofta hos mina barns vänner.

Dottern har till exempel en kompis som har varannan onsdag ledig, tjejen har visserligen brownies, flickscouter, men det är alltså inte varje vecka. Annars är det fotboll, gymnastik, simning och piano, och så flickscouter.

Tyckte att Dottern har för mycket att göra, tre aktiviteter, men om en månad slutar fotbollen och då har hon bara två. Och eftersom hon inte har läxor i år tyckte jag det var ok.

Men alla dagar bokade vid sex års ålder är lite väl tufft. Föräldrarna tycker att de gör allt för sina barn, vår åsikt är att barnen inte hinner vara barn.

Overscheduling kallas det här.

Sonen har två aktiviteter, men eftersom de totalkrockar på tisdagar har han bara en, fotboll, sen hänger han med på Lillasysters grejer. Dessutom har han läxa, så det räcker och blir över för honom.

3 kommentarer:

Victoria sa...

Jag håller absolut med om att många barn inte hinner vara barn på grund av alla aktiviteter de är uppbokade på! Vi har inte anmält Lill till någonting och Lång har bara baseball två gånger i veckan och det räcker alldeles utmärkt. Han har ju dessutom ganska mycket läxor, så han skulle inte hinna med om det var fler aktiviteter. Det tar ju längre tid för båda killarna att göra sina läxor eftersom de inte är lika duktiga på engelska som sina kompisar ännu. Jo matten klarar de med bravur, men när det ska läsas och speciellt skrivas grejor så går det långsammare.
Ha en trevlig helg! Kram/Vic

SweFlo sa...

Har tänkt mycket på det, och har hittills inte schemalagt några aktiviteter, men de flesta jag känner har massor av aktiviteter, de är ju bara 4! Funderar dock på att ha EN aktivitet, någon form av fysisk aktivitet såsom Tae Kwon Do. Hon går en datorkurs, men den är inbakad i förskolan och tar alltså ingen extra tid... Verkar vara mycket noga med att ungarna ska göra en massa för att föräldrarna vill med...

Anonym sa...

Jag ska åka som au pair till USA om några veckor och de familjer jag har haft kontakt med/hört talas om har haft jättemycket aktiviteter för barnen. De verkar ju dessutom ha mer läxor där än i Sverige!