torsdag, februari 22, 2007

Strömlöst i en timme

Bang! så lät det och då gick strömmen ikväll. Allt blev svart och tyst i huset. Hela gatan var svart.

Trevade mig ner för trappan till barnen som var rädda i köket. Kunde snabbt lokalisera ficklampan, den extrastora. Sen tände vi en massa stearinljus och jag ringde elbolaget med mobilen. Men där var det 15 minuters telefonkö, så jag lade på igen.

Det var mysigt här hemma, barnen var lite rädda, ute regnar det och jag beredde mig på en kall natt.

Så såg jag stora strålkastare på gatan. Det var en bil från elbolaget och jag sprang ut för att prata med reparatören. Banget vi hört, och som gjort barnen extra rädda, var när transformatorn utanför vår tomt slogs ut. Vi skulle ha elektricitet igen om högst 15 minuter.

Nu är transformatorn reparerad och vi har ljus i vårt hus igen.

Men när vi bygger om investerar vi nog i en elgenerator också, tycker Maken. Det är det många som har här. Bra försäkring mot kalla nätter utan ström.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ni kan alltid komma hem till oss om ni blir utan el. Peppar, peppar vi brukar klara oss!