torsdag, januari 30, 2014

Plugg och annat

Nya ben. Nu sover vi inte på golvet längre, jag har köpt ben till sängarna i en Duxbutik i Greenwich, CT. Måste säga att det ser en del bättre ut.

Plugg. Nästan varje dag frågar jag Sonen hur det går i skolan. Om det är svårt. Hur han hänger med. För lite orolig är jag allt eftersom han nästan bara har Honors-klasser. Det innebär snabbare takt, mer läxor, högre förväntningar. Men än så länge tycker han det fungerar bra.

Kyla. Kallt ute betyder att det är svårt att få till bra temperatur inomhus i det här dragiga, men charmiga, huset. Gillar inte forced air heating som huset värms upp med. Här blir det så att undervåningen tar all värme, medan det blåser kallt på övervåningen där sovrummen är. Saknar vanliga element, som ju baseboard heating fungerar som. (men svenska element är i en klass för sig!)

Coffee morning. Jepp, något de är bra på amerikanerna det är att hälsa nykomna familjer välkomna med newcomers coffee. Idag var jag på en sån för nya familjer på Dotterns skola, en vanlig Middle School (grade 6-8). Trevligt och enkelt organiserat i en coffeeshop i stan. Jag fick veta att hittills under skolåret har det tillkommit 40 nya familjer till skolan. Amerikaner - och andra! - flyttar omkring en del.

3 kommentarer:

Martina sa...

Det verkar som att ert "nya" liv over there rullar pa bra! Härligt!
Kramar

Desiree sa...

Låter trevligt och smart med morning coffee. Ett bra sätt att bekanta sig med nya omgivningar och träffa nya ansikten.
Forced air heating hade vi i vårt hus i AL också men jag tyckte det var toppen. Men, det var ju så att vi i princip aldrig var på övervåningen och att vi även hade vårt sovrum på bottenvåningen.
Skönt med ben på sängen. Det blir snyggare och mer praktiskt. Men dragiga hus med dålig isolering verkar dock vanligt i USA. Vi hade dessutom bara enkelglasfönster i våra rutor. Ingen isolering alls mellan köksgolvet och garaget som låg precis under köket.
Kram!

Annika sa...

Ja, forced air har vi också. Funkar OK, men visst är vår överåning kall på vintern och lite för varm på sommaren.
Har baseboard heating också att ta till om jag vill, men gör det sällan.
Ja, du har duktiga barn. Bra med Honors, och som jag sa, blir det för svårt är det bara att gå ner ett steg. No big deal.
SÅ trevligt med coffee morning. Tycker amrisarna är bra på det där med newcomers meetings. Gillar det!!
Ha en fin helg!!