söndag, oktober 13, 2013

Fripassagerare

Jepp. Det är en kattunge i motorn!

Det var såhär: Igår skulle jag åka och hämta våra gäster vid tunnelbanan. När jag kommit en km eller så hörde jag som ett pipande. Det lät som om det kom från bilen men så kunde det ju inte vara, tyckte jag. Och bestämde mig för att det är högljudda fåglar.

En halvminut senare hörde jag ljudet igen. Och sen igen och igen.

Tanken slog mig att det låter precis som en liten kattunge. Och då måste den där kattungen sitta inne i motorn på bilen. Medan jag kör.

Hjälp!

Jag var inte säker på hur man öppnade motorhuven och jag hade bara nån km kvar tills jag var framme vid tunnelbanan. Så jag körde på och hoppades att jag trodde fel.

Min lillebror fick öppna motorhuven när jag kom fram till dem. Jag var helt skakig. Var övertygad om att där ligger en död kattunge...

Men där satt en väldigt levande liten röd kattunge med knallblå ögon längst fram under motorhuven. Den måste krupit upp och gömt sig där. En liten vildkatt, det finns flera som springer omkring i området där vi bor.

Vi tog hem kattungen, såklart, och släppte ut den på vår tomt. Har sett en vuxen röd katt flera gånger, senast samma dag, det måste vara kattmamman. Ironman berättade efteråt att han såg den röda katten med flera kattungar på morgonen.

Katten i motorn alltså. Sånt man bara läser om i tidningen. Och så händer det här.

7 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Vilken söt! Tur att ni hittade den och kunde släppa ut den.

Annie sa...

Du milde! Lilla pyret! Vilken tur att du anade oråd och stannade i rättan tid!

Desiree sa...

Nä men liten! Vilken liten söööt. Man undar hur i all friden de kan ta sig in så där. Tur att du fann honom eller henne innan han kom till skada på något sätt.
Kram!

Martina sa...

Helt otroligt! Tur att stackarn var oskadd!
Kram

Annika sa...

Ja, helt otroligt faktiskt.
Vilken tur att den lilla söta kattungen klarade livhanken där i motorn.

Kram!

Saltistjejen sa...

Ojojoj! Undrar hur den lyckats komma in där? Tur du hörde den och fick ut den. Ni vill inte adoptera den?

Marina sa...

Jisses! Men vilken tur att det gick bra!!