måndag, juli 01, 2013

Expat Mondays: Var kommer ni ifrån?

När vi flög Madrid-New York i torsdags var det en av flygvärdinnorna som frågade barnen var de kom ifrån.

Barnen tvekade över svaret en aning. För dem är det ingen enkel fråga att svara på.

De har båda svenskt medborgarskap, Sonen har även brasilianskt eftersom han är född där. Men de har ju aldrig bott i Sverige, bara varit där på besök varje sommar i en månad. Ändå är de rent tekniskt från Sverige.

Så frågan är var är de ifrån? Brasilien? Tjeckien? USA? Spanien? Eller Sverige?

Jag vet att de känner sig svenska och vill svara Sverige. Kanske är följdfrågan - varifrån i Sverige? - ännu svårare. För det finns inget svar på det och då blir ju första frågans svar fel. Moment 22.

Frågan var någon är från betyder ju oftast var är du född, men om dina föräldrar bodde i land X när du föddes och ni som familj sedan flyttade därifrån när du var låt oss säga två år, till land Z och sen till Y, och du är inte medborgare i något av de här länderna utan i land XY där dina föräldrar växte upp. Då blir det komplicerat att svara.

Men det är komplicerat på ett intressant vis.

7 kommentarer:

Tilda - Spanien 13/14 sa...

Så vad svarar dom på frågan? Sverige? :)

Jag tycker att det är jättekul att läsa din blogg och om hur det är att bo i ett annat land. Speciellt nu när jag själv ska bo i Spanien i 10 månader som utbytesstudent! :)

Liz sa...

Kan forsta att det blir extra komplicerat hos er. Hos oss har det ocksa manga ganger varit oklarheter, Cassie ar fodd i Tyskland, men hon kommer fran Sverige. Men genom flyttar och nar dom nya fragar var hon kommer ifran, blir det ju NC eller som senast, KS. Det ar helt klart lattare inom militarfamiljer da dessa begrepp ar ganska vanligt, att man har bott pa manga stallen.

Det som ar lite jobbigt for oss ar nastan det motsatta, att vi inte har en "hemma bas". Normalt gar nagon med i militaren sag fran Kansas. Han blir skickad till San Diego for bootcamp, blir sedan stationerad antingen i Californien eller nagon annan stans i landet. Ibland ar han redan gift eller gifter sig med sin highschool sweetheart sa att hon kan folja med. Dock, har dom ju bada sina barndomshem, sina homebaser i detta fallet i KS. Nar dom sedan ar "klara" med militarlivet, sa flyttar man oftast "hem" igen till sin familj och sin delstat/stad man kom ifran. DAR har vi en stor skillnad, da vi inte har nagot direkt stalle dar vi kallar hem. Sa nar vi ar klara, blir det en stor skillnad, vart ska man da ta vagen? Vad ska man kalla hemma?

Vi vet annu inte om vi kommer stanna i USA (troligtvis) eller om vi kommer flytta tillbaka till Europa. Tiden far utvisa vart vi hamnar.

Men det ar verkligen nagot som manga andra aldrig ens agnar en tanke, for man har sitt hem och oftast bor dar man ar fodd och ar uppvuxen. En skillnad pa gott och ont.
Kram

Martina sa...

Som sagt, komplicerat och intressant pa samma gang.

Jag tvekar ocksa alltid lite när folk fragar mig vart jag är i fran, för det folk fragar är "Vilken asiatiskt nationalitet jag har?" "japan, vietnames, kines..."

Och när jag da svarar att jag är svensk sa tror folk antingen att jag försöker skämta med dom och skrattar lite förbryllat; "haha, ja säkert!" "Nej men ärligt, vad har du för nationalitet?"

Eller, sa blir folk totalförvirrade och jag ser hur det snurrar i huvudet när folk försöker första; "men vänta här nu, svensk, Sverige...det är väl där man är blond och blaögd?"

Och för barnen är det lite likadant. Och de blir ju ännu mer förvirrade än mig, för de är ju födda här i Nice och har bara bott här under hela deras liv och är ju varken adopterade eller har bott i ett annat land. Sa det blir ännu mer komplicerat för dem att förklara varför de har ett asiatiskt utseende, men är fransk-svenska medborgare. Med ett spanskt efternamn dessutom!

Kramar

Desiree sa...

Ja det där kan verkligen bli komplicerat. Detta är något jag tror de flesta icke expats aldrig någonsin ens tänker på. De flesta människor tänker nog inte denna tanke. Även om jag har lite komplext ursprung så är det inte alls lika komplext riktigt. Jag är född i Austin, Texas men bodde bara där något år som baby. Jag kommer inte ihåg mycket alls därifrån. Växte sedan upp i Sverige fram tills jag var 14 och flyttade sedan till Nicaragua där vi bodde i fyra år. Min pappa är svensk men mamma från Mexico. Men jag känner ändå att jag skulle kunna svara ganska lätta på att jag är från Sverie och från Stockholm där jag ändå haft min huvuddel av min uppväxt.
Kram!

Annika sa...

Ja, visst...jag förstår det.
Inte lätt att svara på den frågan.
Det är faktiskt knappt jag vet vad Karolina svarar på den frågan?
OCH vad mina svenska vänners barn här säger? de är ju födda här av svenska fldrar?
Ska ta och forska runt lite.
Intressant.

Anonym sa...

Spännande! Jag är född i Sverige och har bott här hela mitt liv, men på flera olika ställen. Inget ställe känns direkt som mitt "ursprung", så när folk frågar varifrån jag kommer drar jag nästan alltid hela "flytthistorien".

eastcoastmom sa...

Precis! Bra komplicerat.