måndag, juni 03, 2013

American pancakes, the recipe

Eftersom jag kan det där pannkaksreceptet typ i sömnen, tänkte jag dela med mig av det här. Jag vet att man kan köpa en mix men jag förstår inte varför när det är så enkelt, och det är ingredienser man alltid har hemma. Eller som de flesta har hemma i alla fall. Here goes:

Buttermilk pancakes, för fyra personer

50 gr smör
1 cup mjölk (lite mindre än 2.5 dl)
2 ägg
1 1/4 cup mjöl (nästan 3 dl)
1 msk socker
2 tsk bakpulver

Smält smöret, låt det svalna. Vispa äggen, jag använder elvisp. Tillsätt mjölk och det smälta smöret, vispa. Tillsätt mjöl, socker och bakpulver, vispa.

Stek pannkakorna i smör, de ska vara lite större än små svenska plättar. Vänd dem när de bubblat upp fint.

Servera med lönnsirap, pudra över lite florsocker och gärna lite bär eller frukt (hallon, blåbär, jordgubbar, mango eller banan är våra favoriter)

Jag brukar strö över chiafrön på ena sidan direkt när jag börjar steka dem. Ibland slänger jag på några hallon också, det gillar kidsen.

Pannkakssmeten håller sig utmärkt i kylen nåt dygn, jag brukar använda halva en morgon och tar resten nästa.

Enjoy!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Erkänner, jag köper mix! Men, det beror mycket på att dottern inte tål ägg och det funkar bättre att äta industriägg...ska ändå testa någon dag, tack.

Bodil sa...

Tack för receptet!
Kram Bodil.

Annie sa...

Vilket sammanträffande , dottern frågade mig igår vad som skiljer amerikanska pannkakor från svenska. Nu kan jag svara henne! :)

Anonym sa...

Tusen tack för receptet. Det ska prövas redan på torsdagmorgon då våra barnbarn är här.

Såå himla gott till frukost och ser fram emot vår NY-resa den 17 juni och alla goda frukostar, all god mat och all shopping vi ska göra.

Yvonne som säger tack än en gång till receptet

Desiree sa...

Det där liknar det receptet jag använder mycket. Så gott och enkelt att göra dessa pannkakor. Alltid uppskattat av C då jag gör dessa. Ska prova med chaifrön nästa gång för det har jag ännu inte testat.
Kram!

eastcoastmom sa...

Vad glad jag blir, att ni uppskattade receptet! Det är ju ett standardrecept, inga konstigheter.

Anna-Lena McGrath sa...

Jag surfar lite bland Annika i Restons blogglista...
Du, de där pannkakorna är inte buttermilk pannkakor. Till s.k. buttermilk pannkakor köper man s.k. buttermilk. Det är surare än vanlig mjölk och finns i de flesta affärer...Man byter ut halva bakpulvret med bikarbonat. "Riktiga" (LOL) Buttermilk panncakes blir väldigt luftiga och goda.

På Trader Joes där jag handlar säljer de bara Buttermilk i literflaskor. Det blir för mycket för vi gör inte pannkakor så ofta, och därför köpte jag Buttermilk mix på Trader Joes. Annars håller jag HELT med, att Amerikanska Pannkakor är så lätta att göra, och jag har heller inte förstått varför folk köper mix!

Kram,