måndag, oktober 15, 2012

The honeymoon is over

Så är det, smekmånaden med Spanien är över. Den varade nästan ett år. Nu kan man säga att mitt förhållande till spanjorerna är sådär, vissa dagar bättre och vissa dagar sämre.

Let me tell you om sånt jag irriterar mig på. Mest småsaker, men tillsammans blir det en del. Några exempel:

Sisådär och ofta långsam uppkoppling till internet. Den sista veckan internet i ultrarapid. Om Telefonica håller vad de lovar blir det supersnabbt bredband på den här sidan stan i vår nångång, om det verkligen blir så byter vi och blir kunder där istället.

Familjetid är helig på helgerna. Barnens kompisar spenderar mest tid med släkt och familj på helgerna, att barn vill träffa sina kompisar är otroligt lågprioriterat.

Det finns nästan aldrig salt och peppar på bordet när man är på restaurang. Måste alltid fråga efter det, då kommer servitören med ett av restaurangens två extra saltkar. Typ.

Gymet öppnar 7.30. Jamen hallå, då har jag ju varit uppe över en timme och håller på med frukost och fixar för barnen. På lördagar öppnar det 10 och söndagar 11. Morgontrötta spanjorer.

Och så språkkunskaperna... ingen talar engelska. Det är få spanjorer som försöker förstå när jag talar portugisiska (nu blandar jag in en del spanska också). Jag menar, när man ringer ett mobilföretag borde väl någon tala engelska? Men icke.

Vill inte att det här ska bli för negativt, så jag slutar där.

Såklart det finns mycket som är bra också, men just nu har jag en downperiod. Det blir bättre snart.

8 kommentarer:

Liz sa...

Vilket jattebra inlagg. Alltid roligt att hora om "hur det ar" i olika miljoer. Jag kan tanka mig att the honeymoon ar over efter ett ar..:) Det ar ju sa, det ar spannande och roligt och allt ar nytt och man har overseende med det mesta, men nar vardagen satter in pa riktigt sa borjar irretationen komma. Tycker du har hallt ut lange med ett ar!!!

Spraket ar ju hopplost, men vilken tur anda att du kan portugisiska, nar alla ar sa daliga pa engelska, men det ar ju en skam att dom inte kan battre..Speciellt mobilforetag brukar ju ha yngre medarbetare sa dom borde ju vara lite mer vana vid engelska kan man tycka..

Stor kram och jag tycker det ar jatteroligt om du vill skriva mer om er vardag, likheter och olikheter etc i Spanien!

Dessutom ar jag lite nyfiken pa hur lange ni ska stanna? Ar det pa ett tidskontrakt eller obegransat uppehall? Vart bar det isafall av harnast?

eastcoastmom sa...

Gulliga du! Ja smekmånaden är över, nu är det verkligheten som känns, sådär... det finns ju plus och minus med alla platser, det vet jag efter fyra flyttar till lika många länder.

Vi sa att det skulle passa med tre år, sen gärna tillbaka till USA. Det är för att Sonen bör ha tre sammahållna år i skolan, de sista åren i High school, och sen är det Dottern, det är två år mellan dem...

Kram

Cari sa...

Börjar med att tacka för din trevliga blogg.
Sen en kommentar om gym-tiderna: är tydligen lika sena på hotell. Maken var på jobb några dagar i Barcelona och han hann inte träna innan mötet började (som han brukar hinna göra på andra ställen). Gymet öppnade så sent!
Hoppas att du snart kommer in i en positiv period.

Hanna sa...

Oj! Jag blir mest imponerad av att smekmånadsfasen varade i ett helt år! :) SJälvklart blir man helt galen emellanåt. Tur att det finns bättre perioder också!

Anna K sa...

Men det var en lång honeymoon tycker jag :-) och inte var det mycket negativt heller! Så kan jag tycka om massor av saker hela tiden, haha. Och till ditt försvar. Det spelar ingen roll vilket land man befinner sig i. Om internet är långsamt och struligt. Så blir man irriterad. Så är det bara.
Kram på dig!

Charlie sa ... sa...

Tycker inte heller det var negativt. Såklart man reagerar på olika saker och ting. Pros and cons finns alltid...men just det du nämnar vill man ju ska fungera.

Kram

eastcoastmom sa...

Cari: tack! Gymtiderna är ju otroliga, jag har dessutom gymet i samma kvarter vi bor, då blir det ännu mer irriterande, när det ändå är så nära...

Hanna: Det är bara en period, som tur är!

Anna K: Slött internet ger mig gråa hår...

Lotta: Ville inte vara för negativ, det finns såklart mer jag inte gillar, men också mycket bra! Såklart.

Emma sa...

Man får såna där perioder då man inte orkar med sakernas tillstånd - men det låter ju inte så jättefarligt ändå tycker jag. Värre har jag varit med om (sjÄlv)

Folk har verkligen grymt dåliga språkkunskaper i Spanien -och de som låtsas inte förstå din portugisiska kanske faktiskt inte förstår. Många spanjorer jag har träffat (jag bodde ju där i 8 år och har en hemma -fast han är som tur är ett undantag) kan endast tala spanska och har ALDRIG riktigt lärt sig ett annat språk. Inte de yngre förmågorna heller!! De flestas engelska är extremt dålig och låter det bara lite annorlunda tycker de att det är oförståeligt. De kan ha svårt att förstå spanska från Argentina t.o.m! Spanjorer brukar ha lika svårt för andra språk som engelskspråkiga nordamerikaner - lite av samma anledningar tror jag. Deras eget språk är ett världsspråk, de konsumerar ingen kultur på andra språk (dubbar t.ex filmerna) etc. Dessutom Är språkundervisningen i skolorna i Spanien oftast ett skämt! Förstår verkligen att man sätter sina barn i privatskolor om man kan som sagt...

Portugiserna däremot, de pratar oftast både spanska och engelska jättebra! De dubbar inte sina filmer och i Europa iaf är deras språk litet och undanskuffat...