söndag, september 26, 2010

God svenskalektion

Ibland gör jag saker utan att tänka.

Som idag, Dottern ville göra en smulpaj och jag gav henne en svenskalektion. Bara sådär.

- Ta fram Rutiga Kokboken, sa jag, och leta i registret efter smulpaj.

Så det gjorde Dottern. Och så läste hon receptet och tog fram ingredienserna och gjorde pajen. Receptet var på svenska och jag talade som vanligt svenska med henne.

Inte tänkte jag på att det skulle kunna vara det minsta svårt för vår nioåriga Dotter som aldrig bott i Sverige att läsa och förstå ett svenskt recept.

Hon klarade det utmärkt. Om nån undrar.

Först senare, när vi tillsammans med Sonen ätit upp halva pajen - som var jättegod - kom jag på att det varit en utmärkt svenskalektion, att göra en smulpaj. En god lektion.

Inga kommentarer: