måndag, mars 31, 2014

Expat life: Sommarplaner

Sommar betyder Sverige för oss. Och det är ännu viktigare nu när vi har barn. Kidsen är ju svenska medborgare men har aldrig bott i Sverige, så de behöver verkligen en stor dos Sverige varje år.

Jag vet att det är ett privilegium att ha råd att resa hem varje sommar. Jag och barnen brukar vara i Sverige fyra-fem veckor, Ironman brukar komma 10-14 dagar. Eftersom vi har en resa planerad i sommar tillsammans med svenska vänner här i USA, blir det bara tre veckor i Sverige i år. Det får funka det med.

Det är ju så mycket man vill se och uppleva här i världen, förutom Sverige. Komplicerat det där.

Men att inte uppleva sommarsverige alls. Nä det finns inte på världskartan.

10 kommentarer:

Bodil sa...

Låter underbart, lyckostar!
Kram bodil.

Taina sa...

Ja du, råd i form av tid är nog mer mitt problem. Då båda jobbar och jag åt ett amerikanskt företag så är det tiden som sätter stopp. Tyvärr. Är givetvis avundsjuk och du får andas in Skandinavisk luft åt mig med.

mammaxtre sa...

Låter härligt! Att resa och se sig om är berikande.

Ha det gott

Pia sa...

Tid ar en bristvara for mig, har inte sa mycket semester men I ar skickar vi hem barnen I harliga fyra veckor att tillbringa I Norrland. Mycket viktigt for dem for att behalla kontakten med bade sprak och kultur och slakt!

Desiree sa...

Att komma hem till Sverige sommartid var viktigare för oss då vi bodde i USA och man ofta bara hade en hemresa om året. Nu är det ju lite lättare då vi bor i europa. Vi kommer att åka hem till sverige under påsken men har sedan inte plannerat några fler resor till sverige. Känner att det finns så mycket annat som vi vill se och uppleva här nere på europeiska kontinenten. Det där med hemresa och semester var den stora stötestenen och dilemmat i USA. Så lite semester och så långväga hem. Inte en lätt ekvation att få ihop då vi båda jobbade.
Härligt med både semester hemma och semester hemma i USA med goda vänner att se fram emot. Låter som en bra plan ni har fått till.
Kramar!

Annika sa...

Det är jag så tacksam över också. Alla sommarlov hemma under lång tid. I sommar bär det av igen, men kanske lite kortare än vanligt eftersom vi ska installeras på ngt college i augusti. Eller vi, Karolina förstås.
Men jag är så glad och tacksam för att alla de somrar vi haft hemma, och alla vintrar också innan K började ettan.
Ja, er sommar låter toppen!

Anne sa...

Nytt försök. Ville bara säga att det är verkligen super när möjligheten finns för långa Sverigebesök. Jag tror det är mer eller mindre helt omöjligt om inte ena i hushållet är hemma på heltid. Med två heltidsarbetande och de traditionellt korta amerikanska semestrarna är det snudd på omöjligt.

Precis som du och andra säger. Behovet förändras i och med barn, jag vill ge henne det svenska och utan det du gör, långa och årliga Sverigeresor, så tror jag det är väldigt svårt att skapa äkta, uppriktiga och varaktiga känslor och förståelse för Sverige, språket, kulturen osv. Jag tror långa, årliga resor är ett måste för att uppnå det.

Före barn prioriterade vi nog de korta semestrarna mycket till att resa och upptäcka USA, det kändes mer lockande helt enkelt. Men nu med barn och när den lilla blivit 3 år och kommit i en ålder då sånt här börjar spela roll så är läget annorlunda. Från och med nu blir det mycket Sverige och Norden för min och hennes del känner jag.
Ju längre utomlands jag bor, desto mer spännande och nästan exotiskt känns Sverige också. Det är inte längre att åka "hem" utan det känns spännande. Speciellt nu när det blir att visa och upptäcka sitt hemland via sitt barns ögon. Förmedla allt det. Jag har inte varit hem på 2.5 år så just nu ser jag jättemycket framemot att åka i sommar, längtar enormt mycket just nu.

eastcoastmom sa...

Ja det är ett privilegium!

eastcoastmom sa...

Största anledningen till att jag inte söker jobb här...

eastcoastmom sa...

När man får barn blir Sverige så mycket viktigare. Precis. På en helt annan nivå.