tisdag, december 04, 2012

It´s over and done

Finally. The kids are free.

Ja, the Midterms är över för den här gången. Nästa stora omgång blir första veckan i juni, tror jag, då är det dags för Finals.

Men ikväll är de lediga. Inga läxor. Glass till efterrätt. Hänger framför datorn och tv:n. Inga måsten.

Vilket betyder att jag är ledig jag med. Känns konstigt efter flera veckor med plugg och förhör av latin, franska, geografi, kemi och allt annat. Ironman har tagit hand om matten, det är hans grej.

Vi pustar ut. Andas.

Ändå tycker jag att dessa större prov på allt de läst faktiskt är bra. För de tvingas repetera och då förhoppningsvis verkligen lära sig bättre, så de kommer ihåg för framtiden. Och om man tar läxorna på allvar under terminens gång blir inte midterms och finals det hemska stressmoment man kan tro. Visst blir det en hel del plugg, men båda barnen tycker att det var mer repetition än plugg. Det är väl så det ska vara.

2 kommentarer:

Liz sa...

Ah sa skont att det ar over! Glass och ledigt fortjanar dom verkligen och sakerligen du ocksa..Jag vet ju hur det ar med laxstressen och alla dessa prov. Skont att det ar over for denna gang och forhoppningsvis har det gatt bra for dom, men det tror jag sakert da det later som dom ar jatteduktiga och tar skolan pa allvar. Som du tycker jag det ar bra med repetition, da det annars blir for mycket snabbplugg for just ett prov den veckan, men sen ar det glomt ett par veckor senare.

Har ni langt jullov? Vi ser fram emot nastan 3 veckor!!! Aldrig haft sa langt, men sa harligt det ska bli da Cassie gatt hela hosten sen borjan av augusti.

Annika sa...

SKÖNT att det är över!!
Jag börjar bli så trött på alla läxor och uppgifter och det enorma tempo de har på skolan.
K läser IB, och det är verkligen tufft.
Jag kan knappt vänta tills terminen är slut.
SKÖNT att ni kan växla ner lite nu!
Liz har ett långt lov, lylllos.
Vi har mellan 24 dec-2 jan.
Not så hävt!!!
Kram!