måndag, december 10, 2012

Something`s gotta give

Letar filmer, vill hitta filmer som passar hela familjen. Och som vanligt förvånas jag av vilken stor skillnad det är mellan Sverige och USA vad gäller åldersgränser.

Something´s Gotta Give är klassad R i USA, det betyder att barn under 17 år bara kan se den i sällskap av vuxen på bio. Samma film hade åldersgränsen 7 år i Sverige.

Samma sak med Little Miss Sunshine.

Jag brukar kolla både IMDB och Commonsense Media för att kolla upp filmer och kan konstatera att jag oftast tycker nånting mitt emellan vad gäller filmer och åldersgränser.

8 kommentarer:

Annika sa...

Jag vet, så LUSTIGT!!
SATC filmen var R-rated här, och tillåten från 7 år hemma :-)
Lustigt med Something's gotta...
Vad är så hysh-push med den?
Twilight minns jag var tillåten fr 15 hemma och det blev ramaskri, här var det PG-13.
Jag skulle lugnt se Something's med yngre barn.
Lätt.

Desiree sa...

Jag tror detta med åldersgränsen kan ha att göra med anspelning på sex och naken scener. Här i Sverige är det ju väldigt liberalt med detta medan man i USA säkert har mer av en vuxengräns för detta. Men i Sverige är man däremot starkt anti någon typ av våld som visas för barn. Sista Twilight filmen var de 15 års gräns på här i Sverige just för att den var betydligt mer våldsam än de tidigare filmerna där gränsen istället var 11 år.
Kram!

Charlie sa ... sa...

R på Something's Gotta Give? Makes no sense.

Men bra är den! Såg den nyss.

Kram!

Charlie sa ... sa...

R på Something's Gotta Give? Makes no sense.

Men bra är den! Såg den nyss.

Kram!

S sa...

Haha det är ju rätt komiskt det där med åldersgränser för filmer. Och jag kan inte säga att jag förstår dem hälften av tiden. Den filmen är ju inte direkt "farlig" :P Men bra det är den.

Liz sa...

Det ar val for att Jack Nicolson visar upp sin nakna baksida..:) Gillar filmen, och gillar framforallt Diane Keaton. Hursom har jag faktiskt inte ens tankt pa att det ar olika aldersgranser. Hm, troligen for att Cassie inte ar sa pass gammal annu att det har varit uppe har hemma. Men det ar klart, jag ar lite larvig kanske men jag tycker inte att alla Twilight filmer kanske ar "passande" for barn i hennes alder och dar har vi haft diskussionen, ALLA mina kompisar har sett den..:) Hon ar dock bara 10..Det blir ju pa ett annat satt har i USA tycker jag, DVD filmerna ar ju sa pass billiga att manga koper hem filmerna. Har hyrs det ju inte film pa samma satt som det gjordes i Sverige, har koper manga och da finns den ju att tillga for yngre ocksa..Hur ar det i Spanien? Mycket hyrfilm som i Sverige? Eller ar det mer kopa DVD filmer?

Hursom tycker jag att det ar kul att du forsoker hitta filmer som hela familjen kan titta pa. Det ar ju inte alltid latt, speciellt inte med en tjej och kille med sa olika intressen i den aldern dom ar i..:)

Stor kram, Firar ni Lucia forresten??

Martina sa...

Galet!
Och tänk vad olika titlarna pa filmer blir i olika länder. Ibland har det ju ingen gemensam nämnare alls.
Kram

Lisas syster sa...

"As good as it gets" är ju en bra film, också med Jack. Om ni inte sett den. Önskar dig trevliga helgdagar!