tisdag, mars 15, 2005

Flickor eller pojkar, det är viktigt

"Mamma, är Freja en flicka?" frågade A då vi hade följt G till skolbussen och var påväg hem igen, en promenad på tre minuter eller så, om man inte går i lillasyster As takt, då går det lååångsamt.
"Då är vi TRE flickor i familjen och två pojkar!" utbrast hon sen.
Det är viktigt att veta om människor, och djur!, är flickor eller pojkar tycker A. Fast ännu viktigare är om de man känner är storasyster/bror eller lillasyster/bror, hon frågar om alla och har bra koll på vem som är vad (pappa är lillebror, mamma är storasyster, moster B är både storasyster och lillasyster, det är lite konstigt tycker A).

På tisdagar har kidsen balett och simning, sen var vi på biblioteket och lånade nya dvd/videofilmer till barnen, när vi sen kom hem ville G se på tv. "Nej", sa jag. Han försökte då med att han ville spela dataspel, han fick spela något på LEGOs hemsida igår som han tyckte var jättekul. Inte heller det gick jag med på, "men om du bäddar din säng lovar jag att du får spela senare ikväll när A har somnat". Han sprang upp snabbare än snabbt och kom sen ner och berättade att han bäddat sin säng. A försökte också, men klagade över att hon inte kunde, då gick G upp och bäddade hennes säng också. Jag blev imponerad och lovade att varje dag som han bäddade sin säng skulle han få spela dataspel i 15 minuter.

När jag sprungit mina vanliga 5 km på löpbandet på gymet idag tänkte jag beställa tid för introduktion till gymet, det var så länge sen jag tränade styrka och det här gymet har ändå andra maskiner än de som fanns på gymet i Brasilien, där jag sist tränade styrka. Hade tur, en av tränarna hade tid redan idag, direkt, så jag gick runt med henne och körde ett varv. Tog det lite lugnt, jag vill kunna röra på mig imorgon, men jag kommer nog ändå vara rejält mör i kroppen av träningsvärk. Vill man vara fin... beach 2005 är snart här och jag är inte det minsta redo.

Inga kommentarer: