torsdag, september 26, 2013

Videospel som mamma inte gillar

• Videospel. Det pågår en övertalningskampanj här hemma. Sonen påstår att "alla" killar i hans klass spelar ett visst videospel som kom ut med ny version härom veckan. Grand Theft Auto. Min gräns går just där, innan det där spelet. I mina ögon är det ett spel med våld endast för att det ska vara våld. Så han har inte fått köpa det. Men han tjatar. Mycket.

Paris. Jag har bokat flyg till Paris på barnens höstlov. Fyra nätter och tre och en halv dag, det blir toppen nu när barnen faktiskt läst en del franska också. Vi kommer sammanstråla med en vän från Stockholm som har barn i precis samma ålder, vi har redan varit i London och på Gotland tillsammans. Hur bra som helst.

Tandläkare. I lördags klagade Dottern över att det gjorde så ont när hon åt något. Hon grät när hon tuggade, stackarn. Och nu kom vi tillbaka efter tandläkarbesöket, och tänk att hon hade inga hål! Det är istället tänderna längst bak, de som de flesta får när de är 14 år, som ställer till det och gör ont när de kommer upp. Passade på att rengöra hennes tänder när vi ändå var där. Tandläkaren var tysk och pratade jättebra engelska, det var jag extra tacksam för. Mycket trevlig och bra.

Har sommaren gett upp? Det ska bli över 30 grC idag också, men i helgen och nästa vecka visar prognosen på under 30 grC varje dag. Äntligen tycker jag. Gillar ju hösten bäst.

5 kommentarer:

Desiree sa...

Kul med bokade Parisresan. Paris är ju en sådan härlig stad. Känns som en stad att njuta av under alla säsonger. Så himla skönt att dottern inte hade något hål utan att det bara var visdomständerna som spökar lite. Här njuter jag just nu av det sköna vädret. VI har haft mellan 20-25 på dagarna med kyliga och härliga krispiga morgnar. Men nog kommer nog hösten att slå till med full kraft när som helst. Skönt att ni får lite svalare nästa vecka.

Marina sa...

Jag har heller aldrig accepterat de där videospelen med alltför mycket våld, de känns bara så meningslösa, men det kanske är något vi inte begriper...

Mitzie Mee sa...

Tør næsten ikke indrømme det, men GTA er faktisk et af mine ydlingsspil. Det er dog flere år siden, jeg sidst spillede det, så jeg har ikke prøvet den nyeste version, og jeg holder med om, at det ikke er egnet for børn (under 30 år:))..

Martina sa...

Later underbart med en liten Paris-resa!

Annika sa...

Nej, det där GTA verkar verkligen scary!!
Komiskt att folk tom tar ledigt från jobb/skolor överallt då det spelet släpps.
Men jag förstår dig till fullo. Det verkar ju bara vara våld.
Otäckt.
KUL med Paris!!!!
Sommaren, jag förstår dig. IN med hösten NU!!!
Hur kallt brukar ni få under höst och vinter?
Ha en superfin helg, Ann-Marie!!