torsdag, september 05, 2013

En lista om Portugal

Portugal är inte Spanien. Tänk att jag trodde att det skulle vara mera lika än jag upplevde att det var. Eller jag ska säga hur vi upplevde att det var, för hela familjen hade samma känsla.

Fler leenden. Jo vi tyckte faktiskt det, att portugiser var snäppet gladare än spanjorer.

Musiken! Massor av gånger drog jag fram iPhonen och appen Shazam för att få veta vem som sjöng vad på portugisiska. Och sång på portugisiska är ju bara så vackert.

Klädstilen. Lite mer avslappnad, och syskon var inte klädda i likadana kläder. Spanska barn är ofta ganska strikt klädda, tänk svenskt barn på 60-talet på söndagsskola.

• Bra radio. Vi hittade flera bra radiostationer och lyssnade på en konstant de dryga två timmar det tog att köra från Ericeira till spanska gränsen, bara musik vi gillade och inte en enda gång upprepades låtarna. Till skillnad från de radiostationer vi lyssnar på här i Madrid, som bara verkar ha femton låtar på sin spellista...

Språket. Alltså. Portugisiska. Jag säger bara det.

Ja. Portugal var bra.

4 kommentarer:

Desiree sa...

Jättekul att få höra dina intryck av Portugal. Dina bilder såg ju jättefina ut så jag känner helt klart att jag gärna åker till Portugal på semester någon gång framöver.

eastcoastmom sa...

Desiree: Jo, Portigal gillade vi jättemycket!

Anne sa...

Kanske lite som med t.ex. Norge och Sverige. Utifrån kanske man skulle tro och tycka att de länderna är lika men de är de ju egentligen inte (likheter finns förstås, men du vet vad jag menar).
För mig är nog Portugal lite av ett bortglömt land, inget som sådär direkt kommer på listan över länder på måste-listan, vilket säkert är jättesynd för som jag ju sett och förstått via dig så är det väldigt positivt och fint. Kul!

hjarnfrys sa...

Åh, vad spännande med portugisisk musik. Det har jag nog aldrig hört. Lite tips hade varit kul.

Go' fredag.