fredag, juni 14, 2019

Freshman orientation på URI

Två dagar på University of Rhode Island campus för freshman orientation, eller egentligen family orientation för föräldrar är också inbjudna och hade ett eget program.
 Igår torsdag regnade det nästan hela dan. Regnjackor och paraplyer men skorna var såklart plaskblöta. Grått och trist. Kändes sådär även om vi verkligen gillade alla seminarier vi var på.
Family orientation går till så att man lämnar av sin blivande collegestudent på morgonen med extrakläder och en sovsäck, sen ses man eftermiddagen nästa dag. Vi föräldrar har ett eget schema med seminarier/information och lunchbreak. Jag hade bokat hotell i Narragansett, 15 minuter från campus, och oh my God!, vad fint det var där!
 Men idag fredag var vädret på vår sida och vi kunde se URI campus at it´s best. Like for real? Kan man verkligen koncentrera sig på att plugga i en sån vacker miljö?

Dottern har sitt schema klart för hösten och hon gillar skolan och ser verkligen fram emot att börja i höst. Det blir en stor omställning såklart, och jag tycker fortfarande att det är tidigt att börja på universitet när man är 18, direkt efter high school, men det är så det oftast funkar här så det är bara att gilla läget.

3 kommentarer:

Taina sa...

Verkar vara jättefint! En sådan miljö skulle jag inte ha något emot att plugga i. Själv var jag 19 när jag började plugga...det gick det med. Vad ska hon studera?

eastcoastmom sa...

Du vet hur det är i Sverige, de flesta tar något sabbatsår innan de börjar studera vidare. Hon är Communications major, men vet inte exakt vad inom det. Kanske public relations, eller media.

Cecilia i Houston sa...

Jag började också direkt efter gymnasiet (jag var 18) och många av mina kurskamrater hade också fortsatt direkt. Det var i skarven där när inte alla killar gjorde lumpen längre (sent åttiotal). Det var ju inte igår precis men det gick bra :-).
Amerikansk universitetsutbildning är ju ganska bred och flexibel så det blir nog spännande för dottern att prova lite olika kurser för att fundera ut vad hon verkligen vill!