måndag, december 15, 2014

Expatlife: Smink, påverkad av omgivningen.

Ju mer åren går som jag bor utomlands, desto mer påverkad blir jag av min omgivning. Känner ofta när jag pratar med kompisar i Sverige, eller läser svenska tidningar att nä, jag är nog inte så svensk som jag en gång var.

Barnuppfostran, som exempel. När barnen var små kände jag mig jättesvensk och försökte på många sätt fostra barnen svenskt. Eller i varje fall vad jag tyckte och trodde var svenskt. Mycket utelek. Lagade nästan all mat själv. Köpte med välling från Sverige. Ytterst lite tv.

Så gick åren och frågan om smink dök upp. Nu i höst har Dottern börjat sminka sig, hon fyllde 13 i maj och går sista året på Middle School. Hon sminkar sig ytterst lite, det syns egentligen inte om man inte kollar lite extra. Jag har förut sagt att hon får använda smink när hon börjar High School, men har sett att många av hennes kompisar sminkar sig nu, så böjde mig för trycket. Och för att hon faktiskt gör det så lowkey.

Å andra sidan har jag sett att svenska tweens faktiskt sminkar sig. Blev ganska chockad för några år sen när jag en sommar såg att en av Dotterns svenska tjejkompisar sminkade sig, då var de bara 11 år. Tydligen var det ingen big deal i Sverige. I den åldern var det absolut inga av tjejerna i Dotterns klass som använde smink. Jag vet att många av föräldrarna förbjöd smink, åtminstone första året på Middle School.

Hur svenska föräldrar i Sverige resonerar vet jag faktiskt inte. Och det är det som är intressant, att jag inte förstår. För i den här frågan tänker jag helt klart mer amerikanskt. Jag tycker bara att det är för tidigt, vid 11 års ålder.

10 kommentarer:

Desiree sa...

Kan nog känna att jag också tycker att 11 år är lite väl tidigt att börja med smink. Minns att man körde med lite smink i högstadiet då man skulle ut på fest på min tid. Jag tror man påverkas mer än vad man tror av sin omgivning och det är ju inget fel med det. Man får ta seden dit man kommer och befinner sig.
Gott med glögg och glögg kalas som ni haft.
Kram!

Channal sa...

Jag jobbar med mellanstadieåldern, De sminkar sig inte. Några få börjar lite i sexan. Sen i åttan nian är det vanligare. Men inte alla. Det är väldigt personligt. Det var mer smink bh o strintrosor på yngre för 15 år sedan! Trenden har vänt! Tur är det! När min stora tjej gick i femman 10-11 år. Då blev hon retad för att hon inte hade stringtrosor o smink av några tjejer i klassen, året var 1999/2000!

KRAM Anna

Marina sa...

Som sagt, det är nog väldigt individuellt, men 11 är alldeles för tidigt om du frågar mig! Någonstans känns det som om de behöver få vara barn ett tag till.

eastcoastmom sa...

Tycker det är jättetidigt! Barn får vara barn.

eastcoastmom sa...

Den här tjejen skulle börja femman. Middle school här fungerar ju som högstadiet ungefär, så från 11 går de högstadiet...

eastcoastmom sa...

Man vill ju att de ska vara barn så länge som möjligt!

Annika sa...

Det slår mig att sådant här sker tidigare hemma. För länge sen sa en svensk expatvän till mig (de flyttade hem efter tre år); det känns som om barnen i USA får vara barn längre än barnen i Sverige.
OCH det håller jag med min gamla kompis om. Det känns så.
Karolina började sminka sig första året i HS. Tror inte hon hade ngt intresse för det alls innan dess.

Anne sa...

Håller helt och hållet med dig, det känns alltför tidigt och ja, jag tycker också barn ska få vara barn så länge som möjligt.
Mycket verkar ha förändrats där hemma, hur föräldrar gör idag. Jag minns min egen uppväxt, inget smink förrän högre upp i åren, bylsiga tröjor och ingen utmanande klädsel. Those were the days... Jag inser att mycket förändrats, både här och i Sverige och att det är en generationsfråga också. Så det alltid varit, "när jag var barn så...."
Intressant det där du säger om att uppfostra svenskt, så har jag också mycket tänkt. Med precis samma saker som det du nämner som mycket utelek, hemlagad mat osv. Vår tjej är ju fortfarande så liten men jag märker redan nu att min inställning luckrats upp en hel del, färgats av åren här, så jag kan förstå vad du menar om att det ändrats för dig. Samtidigt så tycker jag nog jag inte heller står för en 100% amerikansk variant (vad nu det kan vara, variationerna är ju så stora här) vad gäller uppfostran.

Gretas Gotland sa...

När mina syskonbarn flyttade hem till Sverige efter sex år utomlands (sista tre i USA) så skulle det helt plötsligt vara märkeskläder och Victoria's Secrets sprayer och gud vet allt, som små tweenies, fast att äldsta tjejen bara var nio år då. Så här blir de "större" tidigare och det känns som att de missar en hel del av sin barndom i stressen att bli små vuxna i allt yngre åldrar. Trist.

Anonym sa...

Rapport från uråldern: "På min tid" hade ingen, som gick i skolan, smink. Kommer ihåg att en Stockholmsflicka flyttade till min småstad och hon had NAGELLACK!!!
Kan du tänka dej!
Mina döttrar var tonåringar på 60-talet i California.
Dom och kompisarna använde aldrig smink utom
kanske läppstift, när det var sockhop.
Jag ogillar i högsta grad att utseende och kläder har blivit så viktiga i ungdomarnas liv idag.
Småflickor får inte vara småflickor längre; det tycks att dom går från 7 till 15 i ett längdhopp - tyvärr.

Ruth i Virginia