torsdag, augusti 18, 2005

Är solen flicka eller pojke, mamma?

Det frågade A idag, "är solen flicka eller pojke, mamma?". Jag svarade tvärsäkert att solen är en flicka. "Men är den en mamma?" blev följdfrågan. Ja jag hade ju ingen aning.

Annars har vi varit på biblioteket och lånat så intellektuellt utvecklande filmtitlar som "Hello Kitty" (lilla vita kattfiguren, ni vet) och "Superman 3". Sen hem till en svensk familj som enligt plan ska bo här två år, ett hyfsat normalt expatkontrakt tror jag. Mamman är journalist som jag och vi har gemensamma vänner, kul. Men jag avundas inte de som flyttar hit med barn som just ska börja skolan, kindergarten i det här fallet, det är tufft för både barnen och föräldrarna. Vi har haft det så mycket enklare, våra barn vet inget annat än att flytta ibland och tala flera språk.

Barnen ja, de ville faktiskt hellre gå till stranden och leta krabbor - lilla stranden som vi kallar den närmsta stranden - än bada i poolen eller havet på eftermiddan. Så vi gick dit och hittade massor med små små krabbor eftersom det var lågvatten. Hade några underbara timmar vid havet då vi letade snäckor, krabbor och satt och tittade ut över havet medan vi åt goda äpplen.

Livet är så himla enkelt ibland.

1 kommentar:

ste-pha-nie sa...

Vilken underbar fråga! "är solen flicka eller pojke" Och visst är solen en hon :)