måndag, oktober 09, 2017

Expatlife: Som på 50-talet

För ett tag sen nämnde jag ett email som jag skickade till alla cheerföräldrar, tränare och cheerleaders. Det handlade om några traditioner som cheerteamet har som är en riktig throwback till 50-talet.

Cheerleading är en sport som är till för att underhålla och heja på amerikansk fotboll och basket. Men cheer har blivit mer och mer atletisk med åren. Numera ingår tumbling, dans och gymnastik och cheerteamen tävlar också.

Men det finns sidor av cheer på high school jag blir tokig på. Som att cheer gör posters till senior players inför varje football game. En annan tradition är att cheerleaders ska dekorera Seniors gymskåp inför en match varje säsong. Och det som får mig skogstokig. Håll i er nu: tjejerna dekorerar ett vitt örngott inför en speciell match, sedan är det meningen att killarna ska sova med det for good luck.

Jag menar. Come on. 50-tal.

Efter två säsonger med det här, då jag hela tiden hoppades att något skulle förändras, då det kändes som om hallå, varför accepterar alla det här, vad missar jag? kunde jag inte hålla mig längre. Kollade med Dottern om det var ok om jag emailade alla och om hon var med. Det var hon.

Well. Det var ett gäng som svarade och tyckte likadant. Två som tyckte nja, vi ska väl låta tjejerna bestämma. Sen bestämdes det, inte riktigt utrett av vem, att allt skulle fortsätta som vanligt. Utom det där med örngotten, den traditionen ska de sluta med.

Får se det som en liten liten vinst. Baby steps.

Inga kommentarer: