måndag, mars 21, 2016

Expatlife: Klädkoder

Två nästan-extremer vad gäller klädkoder har jag upplevt som expat. Madrid och lilla stan vi bor i nu i Connecticut.

I fina förorten i Madrid var mammorna klädda till tänderna hela tiden. Höga klackar, dyra väskor, ursnygga designkläder, perfekt hår. Allt. Som vi sa, det såg ut som om alla var påväg till kyrkan en söndag men det var ju vardag. Varje dag. Sonen hade spanska kompisar som kom över för att träffas och spela fotboll, 13-åriga killar som hade snygga rutiga skjortor från Polo och khakibyxor. (Shorts och t-shirt någon?)

Här i Connecticut går alla omkring i träningskläder om dagarna. Eller jeans. Här har mammorna på sig pyjamas när de lämnar av barnen vid skolbussen. Jodå det händer. Pyjamaskulturen är stor här. Det finns inte mycket till klädkod. Anything goes. 

Fast dyra väskor ser jag en hel del av här också.

Det lustiga är att här kan man inte alls se på kläderna om familjen har mycket pengar eller inte. Eller det är faktiskt otroligt skönt och en av orsakerna till att det är lätt att trivas här. Spelar roll liksom.

Laid back. Me like.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, precis så var det. Här i Shanghai är det en väldigt blandad klädstil. På fina restauranger ser man alltid från uppklädd till tänderna till fleece tröja... vilken precis som hos er kan tillhöra en multibillionares ...kläderna säger ingenting om ekonomisk status. Typiska annars är att kineser älskar att blanda färger och mönster.Skönt med en stil där alla inte ser lika ut eller bara är klädda i svart....som på vissa håll, fniss
Ha en bra dag
M

Desiree sa...

Det ar betydligt mer avslappnat I USA. Det var samma sak I Alabama dar man garna gick I traningsklader eller pjamas som du sager nar det galler mammorna som slapper av sina kids vid skolan eller bussen. Det kanns mer typiskt amerikanskt att ha traningsklader pa sig fast man kanske inte har tranat eller ska trana. Jag maste saga att jag sjalv alskar detta (joda ibland har jag ocksa traningsklader hela dagen om jag ar hemma som vanliga klader).
Jag gillar ocksa laid back.

eastcoastmom sa...

Gillar också blandningen, att det inte finns så många måsten och koder.

eastcoastmom sa...

Träningskläder är skönt! Men jag som tränar nästan varje morgon byter ju om efteråt - hallå svettig som tusan! - och då tar jag inte på mig träningskläder igen. Men sköna kläder. Myskläder hemma helt klart.

Anonym sa...

Jag bor oxå i CT och gillar stilen här, har en fråga. Har inte bott i Sverige sen 1984 och alltså innan jag hade barn. Är det lika avslappnat där dina barn går i skola med märkes kläader? På min sons skola är det väldigt blandat och jag har inte fått känslan att dom bryr sig nämnvärt om kläder. Har vänner i Stockholm och dom klagar mycket på märkes kläder hetsen som är på manga skolor där.

eastcoastmom sa...

Ja jag upplever det också som ganska avslappat vad gäller märken, mina kids är båda på high school ändå. Visst vill 14-åriga dottern ha Sperry-skor, det har hon, och ibland nåt visst märke, men det är på inga sätt hysteriskt. Sonen som är 16 vill absolut inte att det ska synas var hans kläder kommer ifrån, så köper helst från Uniqlo och J Crew, deras kläder brukar vara ganska anonyma, inga synliga märken. Svenska lika gamla vänner i Stockholm köper massor med speciella märkeskläder när de är på besök! (Polo, Abercrombie, Hilfiger mm sånt som är inne i Sverige)

Anne sa...

Intressant inlägg!
Min erfarenhet är också att anything goes vad gäller kläder och finns ingen kläddsnobbighet direkt eller att man på kläderna kan se om det finns mycket pengar eller ej. Så skönt! Det jag kan se i förskoleklassen där vi har en del asiater (Sydkorea och Japan), de mammorna är ofta väldigt piffiga och kommer alltid fint mejkade och välklädda. Men annars så, nä vad som helst. Jag brukar se kvinnor som tränat även byta till rena träningskläder efteråt, då funkar det ju utmärkt gå med träningskläder hela dagen :)