torsdag, oktober 24, 2013

Punktad torsdag

Förkylning nummer två. Äntligen verkar Sonen återhämta sig en aning efter förkylning nummer två. Han fick ju två förkylningar direkt efter varandra, plus hostan from hell med första förkylningen. Nu är han bara täppt på kvällarna. Och lite rethosta.

Tomaito eller tomAto. Alltså uttala på amerikansk eller brittisk engelska. Våra kids talar såklart amerikansk engelska - 7.5 år i USA, hey! - men på barnens skola här undervisar bara brittiska lärare och meningen är att eleverna ska lära sig den engelskan. Undantaget är våra barn som både får stava och uttala amerikanskt. Som Dotterns engelskalärare sa häromdan: "You all have to say tomAto, except for this one, she is allowed to say tomaito!"

Träning. Hittills den här veckan har det gått bra med benen. Kände av min onda vänstervad i måndags, tog det lite lugnare ett tag på löpbandet och lyckades springa så långt jag planerat. Resten av veckan har jag känt mig stark och bra. Stretching ska inte underskattas.

Hatar långben. Ja de där långben som flyger omkring utomhus och nu på hösten absolut ska flyga in till oss, så fort vi öppnar fönstren. De är helt ofarliga, jag vet, men så irriterande och Dottern är nästan lika rädd för dem som hon är för spindlar. Vill ha riktigt kallt några dagar så långbenarna försvinner.

3 kommentarer:

Tahira Faye sa...

Är det mest spanska barn där? Intressant att de måsta uttala orden på ett visst sätt.

Spike går på engelsk skola här i England, men som riktar sig till internationella familjer, här får barnen själva välja brittisk eller amerikansk stavning, bara de är medvetna om vad som är vad.

Desiree sa...

Stackars din son som råkade ut för två förkylningar på raken. Hoppas han snart är helt frisk och slipper fler förkylningar på ett bra tag.
Helt rätt att låta vaden vila lite om du känner av den. Ja det där med stretching har jag också lärt mig den hårda vägen att inte underskatta.
Jag pratar betydligt mer amerikansk engelska än vad maken gör. Jag måste erkänna att jag tycker mer och bättre om den amerikanska engelskan.
Här hade vi en invasion av fruktflugor i veckan. Hatar dem, äckliga. Vill inte ha några kryp inomhus. De får mer än gärna bo ute. Speciellt i köket vill jag inte ha kryp eller flygfän av något slag. Känns ofräscht.

Charlie sa ... sa...

Två förkylningar, yikes! Hoppas sonen kryar på sig.
Skönt att din träning går bra!

Trevlig helg