måndag, juli 08, 2013

Expat Mondays: Planering...

Det här handlar inte om mig eller vår familj. Vi har aldrig kunnat planera särskilt långt iförväg.

Men jag fascineras - och ja, avundas! - de expats som flyttar med företag som har lång framförhållning. De som jobbar med kontrakt på ett visst antal månader eller år. Så att man i december vet att i slutet av juni flyttar vi. Eller faktiskt att vi kommer bo i det här landet tre år, sedan flyttar vi tillbaka till Sverige eller någon annanstans. Men att veta att så blir det. Vilken dröm.

Särskilt med barn i skolåldern är det bra att veta vad som kommer hända, om det blir en transatlantisk flytt snart eller inte. Båda barnen har kompisar som vetat nästan ett år i förväg att "nästa sommar flyttar vi till land X".

I will keep dreaming.

Det finns så många sorters expatsflyttar. Från helt on-your-own till packa-er-container-på-en-månad-vi-betalar. Mitt emellan där nånstans finns de som har ett halvårs planering eller mer. Där hela familjen flyttar samtidigt, bra timing helt enkelt.

5 kommentarer:

Annika sa...

Jag har känt många som jobbat så.
Men sen ofta velat få förlängt, och ofta har de fått det.
Jag måste säga att det är ganska skönt att vara bofast.

GILLAR verkligen bilderna från er fotosession igår.
FINA!!
Fina barn! Ser s¨lyckliga ut!!

Kram!

eastcoastmom sa...

Annika: Jag är också glad över bilderna!

Annie sa...

Jag har genomlevt olika varianter, dock alltid med ungefär ett halvårs framförhållning. I några fall har det gått helt enligt de ursprungliga planerna (kontrakt på tre år och tre år blev det) i andra fall inte alls (avtal om fyra år blev ett).
Fördelen med detta är att jag har någon slags "katastrofberedskap" som jag känner att många av mina vänner här hemma i Sverige (alltså icke-expats) inte har. Samt vetskapen om att även om livet ändras radikalt och alls inte blir som planerat, så rullar det på ändå ;)

Desiree sa...

Jag förstår er på pricken. Precis så där har det varit för oss också. Vi har aldrig kunnat plannera eller ha speciellt lång framförhållning. Vi har helt gett upp tanke med långtidsplaner inför framtiden och insett att vi är nöjda med att kanske kunna se något år framöver i horisonten om det är möjligt. Har aldrig flytta med fasta kontrakt på visst antal år. Lokal anstllning både i USA och här i Schweiz. Vi stannar så länge vi trivs och det funkar.

Liz sa...

Ja, har ar det samma sak, fast anda inte..:)
Vi vet ju ungefar att det blir ca 3 ar pa samma stalle, men vi vet aldrig i forvag vart vi kommer att hamna nasta gang. Om det blir 3 ar kan ocksa andras under tidens gang, om maken blir promoted sa blir det flytt nastan omgaende tills vart dom behover en i den rangen..

Onskemal kan framforas, men det ar oftast mindre an 50% chans att man far det sa ingenting att lita pa. Helt upp till Marinkaren. Det ar pafrestande, och mycket jobbigt och aven om man har lart sig att nagorlunda leva med det, ar mycket ovisshet ocksa jobbigt, speciellt da man inte vet hur det blir med deployments, nar och hur familjen kan ryckas upp fran vanner och skola och till nagot frammande igen. Oftast till en stad, en delstat som man aldrig ens har varit i tidigare.

Det ar ocksa jobbigt att inte veta vart vi kommer att hamna om 8 ar nar han pensioneras av marinkaren. Da man garna vill ha sista dutystation pa den orten man sedan vill bosatta sig, maste nagon slags planering goras, speciellt med tanke pa huskop, byggande, arbeten, skolor...Cassie kommer ju borja college i samma veva..jag hoppas verkligen att vi kommer ha lite framforhallning sa vi vet vart vi hamnar innan det ar dags att soka in till dom...

Sa det ar svart, aven om man lar sig under arens lopp. Man ar mer oppen som person, ser inte problem i allt, forsoker att hitta losningar, man blir smartare med varje flytt, man lar sig vad som ar viktigast pa "listan", vad som kan fixas i forvag och vad som maste prioriteras.

Sa jag delar din kansla av att det maste vara en drom att VETA. Det skulle gora det sa mycket lattare. Att atmindstane ha en plan, som man vid behov, onskan kan andra och forlanga, forkorta etc. Men att ha en plan att utga fran.

Vi har aningar om att det kanske kan bli en mycket stor flytt redan nasta sommar om det vill sig "illa". Det har mycket med min mans promotions att gora. Att under varen fa veta att man kanske ett par manader kommer flyttas till en annan varldsdel kanns jobbigt..men men, det ar bara att inse att sa ar det.

Jatteroligt att diskutera och lasa dina inlagg under dina "Expat Mondays"!
Kram