torsdag, september 27, 2012

What´s wrong with these people?

Igår kväll var jag så arg att jag höll på att explodera.

Följande hade hänt i skolan under dagen, berättade Dottern:

En flicka i klassen ska ha födelsedagskalas. Hon står i korridoren utanför klassrummet med massor med inbjudningar och delar ut till alla i Year 6. Nästan alla. Två tjejer i andra klassen är inte bjudna, de får ingen inbjudan.

Samma sak hände förra veckan. Då var det Dottern och hennes bästa kompis som inte var bjudna på ett kalas.

Då kom Dottern hem och tyckte det var fult gjort men ändå ganska ok, hon var inte kompis med kalastjejen och var inte intresserad av att gå på det kalaset i alla fall.

Men nu händer det igen. Också Sonen har varit med om samma sak, båda barnen var med om det flera gånger förra skolåret. Och jag vet att det kommer hända massor med gånger.

På barnens skola är det vanligt att hela klassen bjuds på kalaset, ibland båda klasserna. Vi snackar 40-50 barn på ett kalas som då såklart blir ganska kaotiskt. Oftast är kalasen hemma i trädgården hos födelsedagsbarnet, inga fancy-smancy kalas på partyställe trots att vi bor i ett av Madrids dyrare områden.

Så då kan man konstatera att en del spanska familjer med pengar och tjusiga efternamn inte automatiskt vet vad normal hyfs är. Tvärtom. Det är fult och lågt att göra såhär mot andra barn.

Suck.

Jag pratade med skolans receptionist idag, gulliga Ms Q. Hon visste om problemet. Frågan är hur jag går vidare med det, för det här släpper jag inte.

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

DÅLIGT DÅLIGT DÅLIGT!!!
jag har full förståelse för att man kanske inte vare sig KAN eller VILL bjuda så många barn på kalas. MEN bjuder man 98% DÅ kan man bjuda alla tycker jag. Dessutom tycker jag skolan borde ha en policy om att man INTE får dela ut inbjudningar på skoltid i skolan! Om folk skickade ut inbjudningarna med vanliga posten eller delade ut dem direkt i brevlådorna skulle det inte bli riktigt samma sak vad gäller detta med uteslutandet av vissa från kalasen. På vår pre-school här får man inte dela ut inbjudningar på det sättet.
Här är det vanligaste ändå att man skickar vites. Först tyckte jag det var väldigt opersonligt och lite trist, men nu måste jag säga att jag tycker det är superbra! Dels för att det är ett enkelt sätt både för de som bjuder att ha koll på hur många som kommer, och dels för att de som blir bjudna så enkelt kan svara. OCH för att man slipper allt tjafs med inbjudningskort som gör att barnen kan känna sig utanför om de inte är bjudna.
För även här bjuder vi inte alla alltid. Dock har vi nog alltid bjudit hela klassen där hon går, men då handlar det ju om 10-15 barn. Inte 40!
Hoppas du får respons från skolan om detta!!!
Heja dig!
Kram!

eastcoastmom sa...

Ja det är ju vad jag tycker också, två mer eller mindre spelar ingen roll. Och det är sättet barnen delar ut inbjudningar på, verkligen demonstrativt - speciellt tjejerna... - sen pratar de en massa om kalaset innan de ska gå. Det blir liksom för mycket
Kram

Tahira Faye sa...

Men herregud! Hur tänker föräldrarna till dessa barn egentligen?

"Mamma, jag tänkte bjuda alla i klassen utom två stycken och dela ut inbjudningskorten i skolan", "Okej, det går så bra så, snuttan"??

Marina sa...

Jisses....hade ingen aning om att det funkade sahär, fast da brukar ju inte mina 2 bebisar (katter) ha sa himla manga inbjudna pa besök...;-)

Desiree sa...

Det där förstår jag att du blir väldigt förbannad på. Det skulle jag också bli. Så gör man ju bara inte. Det blir ju mobbning. Man bjuder antigen alla eller bara några få. Kan man kanske ta upp det klassföreståndaren? Rektorn? Det här tycker jag du ska gå vidare med. Det här är inte ok.
Trist att det ska behövs tas upp alls.

Emma sa...

Oj, vad jobbigt. Bra att du inte tänker släppa det! Skolåren Är jobbiga nog som det är vad gäller allt det där som man inte riktigt kan kontrollera som förÄlder, men det här Är ju systematiskt!

heffamamman sa...

Här i skolan gäller den regeln att om man bjuder alla tjejer eller alla killar i klassen, så får man dela ut inbjudningarna i skolan. Annars måste detta ske per mail eller genom vanlig post utanför skolan. Har ni klasslistor med barnens/föräldrarnas kontaktuppgifter i era barns skola? Isåfall borde den versionen vara genomförbar, fast säkert skulle det krävas en hel del påtryckningar... I Holland hade vi nog också såna kontaktlistor i skolan där.

Verkligen jättetaskigt att bjuda alla utom några och dessutom mitt framför näsan på alla. Bra att du reagerar och heja dig i den fortsatta kampen!