tisdag, december 13, 2011

Och spanskan går sådär

Sonen hade som spanskaläxa att läsa några sidor i en bok och skriva ner de ord han inte förstod.

Många ord var det.

Jisses! vad han var frustrerad.

Problemet, som jag såg det, var att hans inställning var att han inte förstod något. Han kunde inte läsa och se hela bilden, bara fokuserade på varje enskilt ord och då förstod han inget. Klart det blev jobbigt.

För mig är det ganska enkelt att läsa på spanska, det är såpass likt portugisiska att jag oftast förstår det mesta. Det svåra är den talade spanskan, och såklart att prata själv. Där är jag en nolla.

Efter en del tragglande så kom vi i alla fall framåt och han var mindre arg. Förstod mera.

Dessutom tror jag att barnen är otroligt skoltrötta nu efter en termin i det här nya skolsystemet. De behöver vila helt enkelt.

3 kommentarer:

Desiree sa...

Jag tror du har helt rätt i att de är trötta nu till terminens slut. Det har ju också varit extra jobbigt då det har varit mycket nytt med ny skola, nytt land, nya vänner, rutiner ect ja allt. De är väl förtjänta av ett jullov nu. Jag kan spanska och tyckte det var rätt ok att resa runt i Italien då vi var där i höstas även om jag inte kunde prata för båda språken är ju lika på vissa sätt men ändå väldigt olika på andra så jag antar att det är liknande med portugisiska och spanska. Går du och pluggar spanska någonstans?
Kram!

eastcoastmom sa...

Spanska och portugisiska är väldigt lika, kanske som svenska och norska. Sen är uttalet olika. Det blir lätt att man mixar språken.

har inte pluggat spanska än, bara lite på egen hand. Det är planen att fixa det själv...

Annika sa...

Jo, det är klart att flytten till nytt land och språk sliter på barnen, och er alla.
Det blir skönt med lov!
Hur långt lov har de?
Kram!