måndag, januari 12, 2015

Expatlife: Fria svenska barn

Från min horisont verkar det som om svenska barn och tonåringar har en helt annan frihet än ungdomar har här i USA. Det är också den där friheten som de barn som flyttar tillbaka till Sverige verkar uppskatta. De är inte lika påpassade längre, frihet under ansvar. Gå hem själva från skolan när de är nio, tio år - kanske? - laga eget mellanmål och sen cykla iväg till fotbollsträning. Typ. Det blir ju så på ett naturligt sätt också eftersom svenska föräldrar oftast jobbar, båda föräldrarna. Det finns ingen hemma. You´re on your own, kid.

Sånt gör inte barn i den åldern här. För det första finns inga bra allmänna kommunikationer här i småstaden. Och det är faktiskt inte tillåtet att cykla till skolan i den åldern (jag vet, don´t get me started...) Att släppa loss barn ensamma i köket är också ovanligt. Det finns ju mikrovågsugn.

Det är trist att inte kunna ge sina barn den där friheten. Frihet får barn att växa och lära sig.

Här är det faktiskt otillåtet att lämna barn under 12 år ensamma i en bil medan man går in hos typ kemtvätten och hämtar tvätt. Däremot har Connecticut ingen lag som exakt säger en ålder då barn får vara ensamma hemma, men flera andra stater har såna lagar.

Så den där friheten, ja, det är något svenska barn har, som våra barn inte alls har.

Pluspoäng till Sverige där.


8 kommentarer:

Miss Marie sa...

Jag hörde en intervju med Izabella Scorupco i Sverige, och just den där friheten som svenska ungdomar har var något hon uppmärksammat. I USA hämtas alla barn av en förälder när skolan slutar, och hennes 17-åriga dotter skulle aldrig kunna ta tåget nånstans, hon skulle helt enkelt inte veta hur man gör! Det är kul med iaktagelser om hur olika det är!

Annika sa...

Sant. Så sant.Men K gick hem från MS, o HS. Men jag skjutsade. PÅ ES både hämtade jag och skjutsade. Den skolan låg för långt bort, och eftersom vi hade "pupil placed" K där så fick jag skjutsa. Hon hade ingen rätt till skolbuss just pga the pupil placement.
OCH snacks, det var guldfiskar det :-) OCH så är det än idag ;-)
OCH ja, som man har skjutsat dessa år, till aktiviteter, till kompisar etc etc.Underbart då de får körkort själva!!! Buss? Glöm det. De skulle inte veta hur de skulle göra alls på en buss. Så absolut, 1-0 till Sve!

L sa...

Ett stort pluspoäng! Vi flyttade hem efter 4 år i Cleveland när min dotter fyllde 10. Sen började hennes frihet. Cyklade hem från skolan (4 km) och älskade vara hemma ensam tills vi kom hem. Var inte helt nöjd när jag blev gravid (hon 12) och hon insåg att jag skulle vara mammaledig ett år....
Sen har hon hälsat på hennes kompisar i Cleveland, bl.a. i college. Då blev hon chockad över deras vilda beteende, supande etc som de gjorde så fort de kom utanför föräldrarnas övervakning.

Charlotte sa...

Jag håller delvis med. För är det verkligen enbart bra? Det finns säkert både en plus- och minuslista. Kan inte alltid vara lätt att klara sig ensam. Som lärare kan jag ge flera exempel på barn som inte mått bra av det.

Sedan undrar jag var i skillnaden ligger mellan att svenska föräldrar, som du själv skriver, ofta jobbar båda två och amerikanska där en alltid kan köra. Är lönerna så mycket högre i USA eller vad är det...? :-)

eastcoastmom sa...

Tror svenska barn mår bra av frihet!

eastcoastmom sa...

Allt är bra och dåligt, men många amerikanska barn skulle må bra av mer frihet.
Visst jobbar amerikanska mammor också, men det finns en hel del hemmamammor. Delvis för att det är dyrt med barnomsorg och många har långa arbetsdagar och lite semester.

Anne sa...

Jag tror också det är en kulturell skillnad, lite andra normer för hur ett familjeliv kan se ut. Jag kan uppleva att många svenskar tycker synd om amerikanerna som inte kan men enligt svenska synsättet så skulle egentligen amrisarna väldigt gärna vilja jobba pga dyr barnomsorg, korta semestrar osv. Men min uppfattning är att många, oavsett ekonomiska förutsättningar, helt enkelt lever med värderingarna att de VILL uppfostra sin familj med en hemmaförälder närvarande, att det inte alls bara har att göra med ekonomi allena utan värderingar och synsätt hur man vill leva sitt familjeliv som kan skilja sig från de svenska värderingarna.

Anne sa...

lite off topic men kom igång....sorry