måndag, oktober 27, 2014

Expatlife: Att inte flytta efter solen

Nä, vi är inte flyttfåglar. Alltså såna som flyttar till solen, till ett varmare land. Vi har bott på två platser med riktigt varma somrar, och milda vintrar, Sao Paulo och Madrid. Det var intressant och skönt några år men vi trivs bättre i ett klimat med fyra årstider. Snö på vintern. Jo faktiskt.

Många söker sig ju till solen. Vita stränder och palmer och allt det där. Jag lyssnade på en radiodokumentär för nåt år sen om en svensk familj som bodde i Thailand ett år, hyrde hus vid en sandstrand. Säkert mångas dröm. Jag tyckte det lät som ett straff. Vi är alla olika.

Missförstå mig inte, visst gillar vi sommar och sol. Bara inte året runt.

5 kommentarer:

Annika sa...

Jag håller med dig. Låter som ett straff att bo där det råder evig sommar. Skulle inte palla det. Inte min grej. jag älskar att leva på en plats där det finns fyra tydliga årstider. OCH längre söderut än så här flyttar jag INTE!!!
Nu njuter jag av hösten, och sen ser jag fram emot en skön, kall vinter!! Jepp, for real!!!

Eva i Dalarna sa...

Vi är ju vana vid de här fyra årstiderna, vi svenskar och man försöker väl hitta nåt bra med de alla. Och visst kan svenska vintern vara vacker med sol och gnistrande snö. Men blåst, yrsnö och -25 grader - det ÄR inte kul. Då vill man gå i ide!

Desiree sa...

Ja nog är vi dels alla olika sedan tror jag det är skillnad på att bo någonstanns i solen ett år eller i många år, kanske för en lång framtid. Jag måste också säga att jag gillar fyra årstider men jag tycker att vintern i Sverige är alldels för lång för min smak. För lång och för mörk. Trivs bättre på lite sydligare bredgrader som dessa. Även då vi bodde i AL så var det ändå fyra årstider även om det sällan kom snö. Det kommer inte så mycket snö i Basel heller tack o lov. Här har man snön i alperna och det passar mig perfekt. Vill verkligen inte ha minus 10 grader och snö i flera månader. Det som jag lider mest av är nog ändå mörkret och det där grå vädret då man inte får se solen på flera veckor. Det har jag svårt för.

Anonym sa...

Känner igen det där! Folk säger alltid "Men varför flyttade du till England, det är ju så himla regningt och kallt där!?". Jag flyttade ju aldrig för vädrets skull, hade i sådana fall kunnat stanna i Göteborg ;) Gillar också fyra årstider, men är glad att det inte är lika mörkt lika länge här som i Sverige. Blev rastlös och 'arg' på värmen efter en vecka i Spanien, så evig sommar skulle jag nog inte gilat heller :)

Anonym sa...

Håller med Annika! Där vi bor, är året nästan perfekt fördelat, när det gäller klimat. Man får lagoma årstiden. Sommaren kan vara allför varm ibland, men den efterföljes av vår j
härliga höst.

Ruth i Virginia