måndag, september 15, 2014

Expatlife: Husvisning

Det hör till livet som expat att hyra bostad, och när man närmar sig flytt vill husmäklare visa huset för nya hyresgäster. Samma gäller för lägenhet. 

De sista veckorna i Spanien höll jag på att bli tokig på alla mäklare som ringde och ville komma dit med eventuella hyresgäster för att titta. Ofta försökte jag få till så att flera mäklare kom samtidigt. Många flugor i en smäll, liksom

Nu är vi där igen, med huset vi hyr nu. Mäklaren har hört av sig och vill komma hit och fotografera och sedan börjar visningscirkusen. 

Man måste ta några steg åt sidan, andas lugnt och inse att det inte har med mig att göra. Om det är stökigt hemma, so what? Det är klart att för mäklaren är det toppen att kunna visa upp ett välstädat hus. Men det är ju inte vi som ska hyra ut, det är inte vårt hus. Bara våra möbler och saker.

Lugn och fin.

(en beachbild från idag då jag promenerade på stranden, så otroligt skönt väder vi har!)

8 kommentarer:

Desiree sa...

Det där är skitjobbigt. Men vi försökte ju få vårt hus i USA såld dessutom i svåra tider så det var bara bita ihop. De kunde komma och ringa när som helst och det fick man vara berdd på. Dessutom var vi tvungna att ha vårt hus i tip topp skick och välstädad för att öka på oddsen att det skulle bli sålt. Höll på att bli dåre då detta pågick i 18 månader i sträck. Ständigt städande.
Kram!

Anonym sa...

Måste ni lämna huset varje gång mäklaren kommer också? Men det huset som ni bygger om, det äger ni? Ska ni stanna där för alltid sen då eller blir det nåt annat land framöver? Vad jobbar din man med som för honom land och rike runt? Och familjen med? Strunta i att svara om du tycker jag är för nyfiken :-) mvh Eva i dalarna.

eastcoastmom sa...

Det är ju en helt annan stress att sälja sitt hus, då har man ju pressen att alltid visa upp ett städat hem också!

eastcoastmom sa...

Hej! Nej jag kan vara hemma om jag vill när huset visas. Vi äger det andra huset, och planerar stanna här nu. Min man jobbar för en bank, inte svensk bank. Ja det var en del frågor...

Annika sa...

Förstår att det är tärande. Inte så kul.
Men snart har ni ert eget hus att ta i besittning. Underbart!!

Anne sa...

Gillar din attityd, helt rätt. Det är inte ert hus så ingen press städa och ha det perfekt utan bara ta det som det kommer, släppa in och leva som vanligt. Definitivt.
Om du inte är hemma, har huset fått en sån där dosa som läggs på dörren och så kan mäklaren själv öppna, komma in och visa spekulanter? Nu när vi kollat på mycket hus, förvisso att köpa och inte hyra, så ska jag ärligt säga att jag inte känt mig helt bekväm besöka folks bebodda hus. Visst, det är så det är, folk bor i hus de ska sälja men jag har faktiskt föredragit se på hus som redan varit tomma. Många säger de föredrar ha möblerade hus, att folk bor där och på så sätt kan "se" huset bättre, potentialen osv. Själv tycker jag tvärtom, föredrar att se ett hus som ett rent ark, tomt.

eastcoastmom sa...

Det känns sådär, men egentligen mindre stress än att sälja sitt eget hus. Men om några månader, yes!

eastcoastmom sa...

Ja, vi kommer ha en såndär dosa, men kommer veta om nån kommer hit. Känns bäst så. Jag har heller inga problem med att se ett tomt hus, men de flesta vill se hus möblerade. Konstigt, ja.