onsdag, augusti 20, 2014

Amerikansk skollingo för middle school

Oops, tänkte mig inte för när jag skrev om pods och homerooms. Det är ju amerikanska ord jag hör så ofta.

Pod: varje årskurs på Middle School är indelad i tre pods, tre stora grupper på mellan 80 och 100 elever. Eleverna har sina huvudämnen med elever i samma pod. En lärare har huvudansvaret för varje pod.

Homeroom: En mindre grupp elever, 15-20 personer, som bildar en klass och har en homeroom teacher, en klassföreståndare. Varje morgon träffas eleverna i sitt homeroom på morgonen för genomgång av dagen och veckan.

Middle school är årskurs 6, 7 och 8 där vi bor. Barnen fyller 11 år det år de börjar 6th grade. Middle school är som svenskt högstadium ungefär, olika klassrum för varje lektion. Lunch har alla i samma årskurs samtidigt, och alla börjar och slutar skolan samma tid varje dag, 8.00-14.45.

4 kommentarer:

Annika sa...

Skollingo ja, inte helt lätt att förstå för den oinvigde.
All the luck nu på MS!!

Marina sa...

Tack för den lektionen! Spännande med alla olika länders skolsystem.

Desiree sa...

Pod var nytt för mig. Home room känner jag till från mina år i amerikanska skolan i Nicaragua.

Madeleine i USA sa...

Oj nya ord för mig, men väldigt bra att känna till :)