onsdag, november 28, 2012

The household help

Hemhjälp i Madrid. Heltid. Fortfarande år 2012.

Det är något som förvånat mig ganska mycket. Att så många har en interna, som det tydligen kallas, hela dagarna. Dessutom klädda i uniform, ofta vita klänningar och förkläde. Nepp jag skojar inte.

Att ha hemjälp var ju väldigt vanligt i Brasilien. Vi hade hjälp halva dagarna, måndag till fredag. Inte uniform dock. Ja vi hade otroligt välstädat hemma.

Nu bor vi ju i en av Madrids dyrare förorter, säkert delvis förklaringen. Här fixar hemhjälpen saker som att gå ut med hunden, ta emot varorna när Carrefour levererar - för hemmafrun handlar, betalar och sen körs varorna hem medan frun i huset åker iväg på lunch med sina väninnor - städar i massor, tvättar och lagar mat. Ofta är köken pyttesmå och tråkiga, för de rika spanjorerna lagar ändå ingen mat hemma själva. Det gör hjälpen.

Vi har hjälp med städning en halv dag i veckan. Superlyxigt tycker jag. Men det räcker, tack.

PS. Vill bara förtydliga att jag inte tycker det är fel att ha hemhjälp heltid. Det är ett jobb som vilket som. Jag är bara förvånad över att det är såpass vanligt här, i den tjusiga delen av Madrid vi råkar bo (hur det är på andra håll i Spanien har jag ingen susning om).

8 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Annorlunda! Skönt med lite hjälp med städningen, det skulle jag inte ha något emot.

Kram

Hanna sa...

Fast det mest intressantaste är väl ändå att det verkar ha blivit betydligt vanligaste med städhjälp i Sverige! Dock utan de där uniformerna med ett litet vitt förkläde, antar jag...

Desiree sa...

Låter lagom som ni har det. Vi hade hemhjälp som kom varje dag då vi bodde i Nicaragua men det var ett rätt stort hus som behövde städas varje dag. Under torrperioden kom det in väldigt mycket damm och under regnperioden så var det mycket annat. Här i Sverige verkar detta med städhjälp ha blivit väldigt accepterat på bara några år. man hör inget längre om någon pig debatt.
Kram!

eastcoastmom sa...

Hanna: Jag tycker det är jättebra att det verkar ganska accepterat att ha städhjälp några timmar i veckan, eller varannan, i Sverige. Men jag trodde i min enfald att heltids hemhjälp var nåt som inte fanns i Europa. Där hade jag fel. Säger inte att det är fel att ha hemhjälp så mycket, men det är inte för mig.

Desiree: Lagom är bäst!

Anna @ Amerikana sa...

Härligt;) Jag skulle gärna ha lite hjälp om vi bodde i hus, men nu i lägenheten känns det som jag har läget under kontroll. Här har alla städhjälp och faktiskt alla mina vänner hemma i Stockholm också, vilket är nytt från när jag bodde hemma... 16 år sedan. I Cali had ALLA barn och städ hjälp utom jag, men om vi flyttar tillbaka blir det nog en gång i veckan, städ - Stella fixar jag själv - men önskar vi hade en barnvakt för någon datenight. 4 år sedan sist;) KRAM!

Anonym sa...

I Madrid jobbar ju folk långa dagar (många har 2-3 timmars lunchrast) och många pendlar dessutom, så det blir inte så mycket tid över till att sköta barn och hushåll. Man vill ju hinna med annat än ständande sen på veckosluten.

Så ska ju spanjorerna envisas med att stryka allt också, t.o.m. lakan och underkläder, så jag vet folk som har strykhjälp, alltså en dam som inte städar utan bara stryker några timmar i veckan.

När jag bodde i Finland hade jag typ 3 timmar mer fritid varje dag, funderar allvarligt på att anställa städerska någon timme i veckan. Det är dessutom billigt och lätt att anställa hjälp.

eastcoastmom sa...

Jag är bara förvånad över att det är i princip samma hemhjälp här som i Brasilien! Och självklart behöver man hjälp hemma om man jobbar heltid, arbetstiderna här är helknasiga!

KARLAVAGNEN sa...

När jag först flyttade till Madrid, bodde jag i Pozuelo de Alarcon och första morgonen när jag körde till jobbet så trodde jag att jag drömde när jag såg folk i svarta uniformer med vita förkläden som gick ut med hunden. Sedan fick jag se att uniformerna såldes på El Corte Ingles.