torsdag, januari 06, 2011

Lacrosse

Foto: via iPhone

Igår kväll var Sonen på sin första träning i lacrosse.

Han syns där mitt på bilden, suddig, med svart hockeyhjälm. Vi ska köpa lacrossehjälm i helgen.

Maken och jag har länge försökt hitta en sport på hemmaplan, alltså i stan vi bor, som passar Sonen. Något vi vet skulle passa men som han inte ville börja med var simning. Det är synd, för han är fantastisk i vattnet.

Fotboll var inte hans grej. Baseball är för långsamt. Tennis skulle kanske funka. Amerikansk fotboll var han inte alls intresserad av. Nu spelar han hockey, men i en annan stad så inte med några killar härifrån.

För en av anledningarna till att hitta en aktivitet på hemmaplan är just att samtidigt kanske få nya vänner. Fler kompisar.

Innan jul råkade jag prata med en amerikansk väninna om hockey, hennes son spelar lite, och hon sa att många hockeykillar spelar lacrosse också. Det verkade vara en sport som passar, lite lika eftersom båda sporterna har en klubba, eller håv som klubban ser ut som i lacrosse.

Well, lacrosse vet jag inte så mycket om, men jag har varje år föreslagit Sonen att testa.

Väninnan ringde nån dag senare med mera information om just hur lika lacrosse och hockey är och att om man spelar hockey har man inga problem att snabbt lära sig lacrosse. Informationen fick hon av sin granne, en kille på high school som spelat hockey i många år och just börjat med lacrosse och älskade det.

Den informationen gick hem hos Sonen. Han sa att han var villig att ge det en chans.

Så. Debuten då.

Det är bra fysisk träning, lacrosse, mycket springande. Och Sonen var riktigt duktig. "jag tänkte att det är som hockey" sa han, "då var det inte så svårt".

Lacrosse är en sport man spelar på våren här. Så det borde ju passa med hockeyn.

Och killar från skolan träffade han. Jag såg hur han pratade och skojade.

Yes!

2 kommentarer:

Kalas Lotta sa...

Skoj att det gick hem!

Skoj att du skriver lite längre inlägg...me like!

eastcoastmom sa...

Tack.