lördag, april 05, 2008

Tillstånd att elda

För tredje eller fjärde gången sedan vi flyttade hit, har vi begärt eldningstillstånd. Det måste man ha om man ska elda på tomten här. Man lämnar in en begäran hos brandkåren, brandkårschefen kommer ut till tomten och inspekterar platsen och bestämmer om det är ok.

Dessutom ska man ringa innan man börjar elda och fråga om det verkligen är ok just den dagen vad gäller väder och vindförhållanden och ringa igen när man eldat klart för dagen.

Bra och fånigt. Waste of time för brandkåren att ännu en gång inspektera samma tomt - vår baksida - när vi påpekade i ansökan att vi redan fått tillstånd att elda på samma plats flera år i rad. Jag såg brandchefen komma förbi just som jag körde iväg för att hämta barnen i tisdags. Och bra för jo, det är ju bra att brandkåren har koll på att det eldas nånstans i stan.

Anyway, maken eldade nästan hela dagen och barnen och jag hjälpte till. Vi har varit utomhus från 10 imorse då Sonen spelade första forbollsmatchen för säsongen, till 17 då jag började med middagen.

Sa jag att vi hade soligt och 16 grC?

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag tycker det är helt rätt. Tänk om vâra grannar hade förvarnat mig när de brände pâ deras tomt för tvâ veckor sedan. De hade jag inte hängt ut 2 maskiner vittvätt. Mina lakan och handdukar luktar som rökta makrillar :(