måndag, juni 08, 2015

Expatlife: Har du smakat fiddle heads?

Att resa är att upptäcka ny mat. Vi har provat ny mat och dryck i alla länder vi bott i. Visst tokgillar vi svenskt knäckebröd, men att smaka sånt man inte redan känner till är ganska fantastiskt.

Som Fiddlehead Ferns. Det är en delikatess som verkar finnas mest här i New England. Och den finns bara just nu, en kort period, nån vecka bara. Fiddleheads är skotten på en sorts ormbunke - och inte vilken som helst, det finns giftiga ormbunkar, so don´t try this at home! - och man kan tillaga den på många olika sätt. Igår blandade jag dem med morötter och lök och lade dem bredvid kycklingen jag ugnsgrillade.

Supergott.

Måste erkänna att jag såg de där gröna sakerna flera vårar här i Connecticut innan jag vågade mig på att prova. Var såklart jättenyfiken. Äta ormbunke verkade konstigt. Men nu är jag omvänd och i år har jag väntat på att de ska dyka upp i affären.

Faktiskt att barnen vågade smaka i år. Tummen upp från Dottern. Nja tyckte Sonen.

3 kommentarer:

Marina sa...

Spännande! Och visst är det fantastiskt kul att testa olika maträtter, även om jag måste erkänna att det finns vissa saker jag inte känner någon större längtan efter att testa...

Desiree sa...

Det dar ser spannande ut. Har aldrig hort eller sett sadana forrut. Vore kul att smaka nagongang om man far chansen.

Annika sa...

Vet du, innan du skrev om detta på Facebook-gruppen där vi bägge är medlemmar hade jag aldrig hört om denna "bunke" som är ätbar. Tror inte den finns här. Jag skulle SÅ gärna smaka!!!