måndag, april 20, 2015

Expatlife: När fan blir gammal...

Nä så religiös har jag inte blivit, men jag har ändrat mig en del vad gäller svordomar och dåligt språk. Kanske är det en del av min amerikanisering.

Förr om åren har jag alltid hävdat att det är fånigt och inte förenligt med free speech att censurera musik på det sätt de flesta amerikanska radiostationer gör. Artister spelar in speciella versioner av sina hitlåtar där de som exempel byter ut ordet bitch mot girl, för att man inte får svära på radio. Eller så suddas ordet helt enkelt ut och man hör bara första ljudet (sh... istället för shit). Ni förstår.

Det här är de snälla låtarna dock. Och de tycker jag fortfarande inte man ska censurera det minsta.

Sen flyttade vi till Spanien och fick en helt annan ljudbild. Där spelas alla engelska låtar på radio utan några klipp och det gjorde mig mörkrädd. För en del av de sånger som spelades var hemska vad gäller svordomar och sexsnack. Svensk radio är snäppet bättre eftersom svenskar är såpass bra på att förstå engelska.

Nu är jag nånstans mitt emellan. Att radion censurerar vissa ord men sedan får man höra Pitbull insinuera värre, sexuella grejer, det har jag svårt för. Å andra sidan, varför måste låtskrivare slänga in grova svordomar i sina låtar, nä, det vill jag inte höra.

Så om jag laddar ner en låt via iTunes eller Spotify, då blir det originalversionen. Även till barnen.

Men nu är det ju så att folk bryr sig om bad language här. På cheer i höstas hade coachen valt I love it, med svenska Icona Pop. De använde originalversionen till sin halvtidsshow, som verkligen inte behöver censureras! Ändå var det en förälder som klagade och till slut kände sig coachen tvingad att använda den snälla versionen.

Att vårda sitt språk är förresten bra. Men jag tror på en medelväg. Nånstans mitt emellan amerikansk musikcensur och svensk radio - lyssnade via Spotify på svensk radio, tror det var P4, för nån vecka sen men fick stänga av för jag trodde mina öron skulle trilla av på pga alla svordomar...

7 kommentarer:

Marina sa...

Lagom är bäst. Här censureras svordomar även på tv, så det kan bli lite mycket "beepande" ibland (eller helt enkelt tyst).

Eva i Dalarna sa...

Ja nån typ av medelväg är väl bäst för det verkar ju kunna gå till överdrift både åt det ena och det andra hållet...

Desiree sa...

Jag måste också hålla med om att någon slags medelväg vore det allra bästa.

Desiree sa...

Jag måste också hålla med om att någon slags medelväg vore det allra bästa.

Steel City Anna sa...

Finns det några ord i Icona Pop låten som kan väcka anstöt?

Steel City Anna sa...

Var tvungen att googla och tydligen censurerar de här för jag hade bara hört stuff och chick i den låten :)

Annika sa...

Jag tycker också det är otroligt fånigt med de censurerade låtarna på radio, och jag kommer aldrig att förstå det. Laddar jag ner fr iTunes blir det alltid i original, och det var samma till K då hon var yngre. Vem orkar bry sig? Tycker det är så larvigt. Reagerar dock på hur otroligt mkt det svärs på HBO och andra kanaler där det fritt fram. Men just i låttexter tycker jag det är så larvigt. Ibland då jag kommit hem till sve och hört den riktiga versionen har jag tänkt, aha, är det SÅ det ska låta. OCH då har jag inte ens fattat att låten varit censured här. HAHA!
Otroligt med Icona Pop låten.