måndag, augusti 27, 2012

Santiago de Compostela

Alltså, jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men Santiago de Compostela har charm av ofantliga mått.

Fortfarande är det en plats för kristna pilgrimer. De ligger utslagna på torget framför kyrkan och vårt hotell och vilar när de kommit fram. Utmattade. Här finns alltså Aposteln Jakob - s:t James på engelska, hoppas jag har rätt nu, en av Jesu tolv lärljungar - kvarlevor och det är för katoliker en av de mest heliga platserna. Efter Jerusalem och Rom.

Anyway. Vi hyrde en privat guide idag och fick veta massor med historia under nästa tre timmar. Fantastiskt sätt att verkligen lära sig nåt. Loved it.

Vi njuter av vår road trip här i Galicien. Spanien utanför charterställena överraskar.

1 kommentar:

Emma sa...

Där har jag varit, min dotters kusiner bor i nÄrheten. Älskar Galicien ö.h !!