torsdag, mars 09, 2006

"Your kids getting beat up!"

Igår när sonen kom med skolbussen hade bussvakten något att säga mig:

"Do you know that your kid´s getting beat up every day on the bus? You have to talk to the principal!"

Min snälla fina G, tuff här hemma men egentligen ganska blyg. Jag frågade honom och ja, det var sant, och det var sk kompisen M som är den som slåss. Det här var inte första gången det hände och inte första gången jag hörde talas om Ms dumheter. Bara sex år men redan ökänd.

Först tänkte jag svenskt, att jag inte skulle ringa rektorn, men efter överläggning med maken kom vi fram till att det var rektorn vi borde tala med. Så grabben förstod att det var allvar. Och så G förstår att det får konsekvenser för dem som inte sköter sig, och att Gs känslor spelar roll, att han är viktig.

Så nu har jag talat med rektorn.

Mr S, som är mycket omtyckt på skolan och alla barn har respekt för, visste direkt vem jag pratade om. Behövde bara säga förnamnet och i vilken årskurs grabben går. Ökänd var det.

Grabben kommer få sitta på särskild plats i bussen och fungerar inte det blir han avstängd från bussen några veckor.

Det är inte första gången det händer.

Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, stackars din grabb!!
Men skönt att rektorn tog tag i det direkt. Såg nåt program på svensk teve nyligen om ungar på en skola som blev mobbade, det hände INGENTING från skolans sida, utom några ljumma fraser i stil med "vi måste naturligtvis föra en dialog med alla inblandade".
De mobbade ungarna gav sig iväg till skolan med gråten i halsen varje morgon. Ty skolplikt råder ju!!!

eastcoastmom sa...

Alltså, pojken går i samma årskurs som sonen, han är lika gammal, 6 år, och kortare till växten. Men han blev redan i Kindergarten avstängd från skolbussen nån vecka då han var elak mot en annan "kompis"... otroligt.

Det är hur som bra att skolan tar sånt här på allvar.

malin2 sa...

Stackars G.
Bra beslut att tala med rektorn. Lika bra att ta tag i det med en gång.
Har ju själv barn som blivit mobbad och nu igen på den nya skolan. Det gör ont.