tisdag, februari 03, 2009

Tomatsoppa och grilled cheese

När Sonen som är ganska petig med maten, säger att han vill pröva något nytt, då gäller det att hoppa på tåget. Idag på morgonen pratade han om tomato soup and grilled cheese, en standard här i USA och han har säkert hört talas om den via nåt barnprogram.

Vi har nyss testat två olika tomatsoppor på burk som var hemska, men jag tänkte att det blir nog bra om jag gör soppan själv.

Och tänk att det blev det. Supergott.

Jag hittade ett recept på Food Networks hemsida som jag sedan gjorde om, använde ingen grädde i mitt recept bland annat. Om nån är hungrig på en enkel soppa så gjorde jag ungefär så här:

Tomatsoppa

1 stor gul lök, skuren
1 vitlöksklyfta
1 stor sellerisjälk i slantar
1 stor morot i slantar
2 burkar krossade tomater
1.5 liter kycklingbuljong
1 lagerblad
timjan, torkad
persilja, färsk
salt och svartpeppar

Stek gul lök, vitlök, selleri och morot i olivolja. Blanda med buljongen och de krossade tomaterna. Lägg i kryddorna, dvs resten av ingredienserna. Koka tills moroten är mjuk. Ta bort lagerbladet. Mixa med mixerstav eller i mixer. Tillsätt ev mera salt och svartpeppar.

Servera med varm ostsmörgås, vilket är vad amerikanerna kallar för grilled cheese - men deras är dubbel med ost emellan brödskivorna.

Perfekt en snödag som den här.

Barnen? De åt med mycket god aptit, också Dotterns finska kompis som är här och leker nu efter skolan. Nu är de ute i snön och leker.

1 kommentar:

Annika sa...

Låter faktiskt supergott. Ska prova!
Jag har heller aldrig hittat en god tomatsoppa på burk. Däremot är ju La Madeleines tomatsoppa galet god, och galet fet...
Jag ska prova ditt recept
Lite snö i luften hör också, men än så länge ingen early dismissal här :-)