torsdag, maj 31, 2007

Och hur är det i Europa?

Efter Memorial Day paraden pratade jag lite med en mamma till en av Dotterns fotbollskompisar. Vi pratade om amerikanska parader och hon frågade om det var likadant i Europa, many parades?

Nja, svarade jag. Inte i Sverige, inte om man jämför med USA.

Men jag tänkte att jag alltför ofta får frågan hur det är i Europa, som om Europa är ett enda land med samma seder och språk. Det är bara amerikaner som rest väldigt mycket eller bott i Europa, som ställe frågan annorlunda.

3 kommentarer:

Sporty Spice sa...

Samma sak här. Jag får liksom representera hela Europa. Ja, resten av världen också för den delen.

Såg föresten att det ska vara svenskt nationaldagsfirande på Scandia Foods & Gifts i Norwalk den 6 juni. Svensk musik, underhållning och mat. Funderar på att åka dit. Ska du dit så hojta till så kan vi ses bland köttbullar och knätofsar.

Anonym sa...

Och hur många gånger berättar någon att "Oh, this is Stephanie, she is from Switzerland." Jag blir så trött!

Ja, det är synd att inte fler Amerikaner har hunnit/haft tillfälle eller råd att besöka Europa. Dom som äntligen gör det kommer antingen tillbaka till USA med större världbild, eller så är dom så pass små ändå att det enda dom kan är klaga på maten...

Alla är ju olika.

Men det som är sant (synd) är att amerikaner inte lär sig mycket (i skolorna) om Europa, eller länderna där som enskilda och speciella...

Man kan ju berätta för en eller annan Soccer Mom att i Sverige har man Maj Brasor, Midsommar Fester, och Lucia Tåg! Och Nobel Middagen.
Och Fika!

:)

F sa...

Men det är ju inte värre än hur alla svenska pratar om hur det är i Afrika (som en enhet). För några år sedan var det samma sak om Asien, men tack vare alla backpackers börjar man se att det finns olika länder där också. Det är inte direkt som att alla svenskar kan rabbla upp alla delstater i USA. Sverige, Schweiz, herregud, hur många vet skillnande på Namibia och Angola? Egentligen?